Locatie: Megaland Landgraaf / Kaart van gebied rond Pinkpop met afgezette gebieden, parkeerplaatsen en campings
Entree: 3 dagen met camping kost dit jaar € 180,00. losse dagkaart kost € 95,00 (v.v. prijzen incl. € 5,00 servicekosten).
De start van de voorverkoop staat gepland op zaterdag 28 februari 2015. o.v.
Bestel je kaartjes via internet in Nederland, Koop je kaartje in ieder geval NIET hier.
Buro Pinkpop steunt de strijd tegen het doorverkopen van kaarten tegen woekerprijzen via de actie: weet waar je koopt. Toch opgelicht, meldt dit hier
Weer: vrijdag een flinke plensbui, toch droog en warm daarna Toeschouwers: ??.000 totaal
Presentatie: Giel Beelen, Eric Corton en Marco Roelofs
BELANGRIJKE OPROEP:
Heb jij als pinkpopbezoeker mooie foto's gemaakt van de bands en artiesten, en wil jij dat deze vereeuwigd worden op deze website verzoek ik je om contact op te nemen
BELANGRIJKE OPROEP!!!
Wie betaalt kosten Pinkpop na afzegging Foo Fighters?
Het Nederlands Limburgse muziekfestival Pinkpop weet nog niet wie de rekening van het geannuleerde optreden van Foo Fighters, afgelopen zondag, zal betalen. Dat schrijft De Volkskrant dinsdag. De afzegging van Foo Fighters voor Pinkpop is al dagen een 'hot-topic' in Nederland en omstreken. De band rond frontman Dave Grohl moest het festival zondag afsluiten, maar zag zich na een valpartij en bijhorende beenbreuk van Grohl genoodzaakt verstek te geven. Pharrell Williams nam de afsluiting voor zijn rekening, maar daarmee is de kous nog niet af.
Pinkpop hoeft Foo Fighters natuurlijk niet te betalen voor het gemiste optreden, maar het festival had op voorhand wel al een heleboel andere kosten gemaakt. Zo werd er veel geld uitgegeven aan hotels, vrachtwagens met apparatuur en aan de crew die klaarstond om het podium klaar te maken voor de slotact. Pinkpopbaas Jan Smeets zal nu overleggen met het management van de band en hun verzekeraars om te bekijken wie de gemaakte kosten zal vergoeden.
Pinkpop betaalde Dave Grohl en co ook al een voorschot op de gage. Dat bedrag - de helft van het totaalbedrag - moet door de band worden terugbetaald. Het exacte bedrag dat Foo Fighters voor het optreden zou ontvangen is niet bekend, maar het zou gaan om tenminste een miljoen euro. 'Dat is minimaal voor bands als bijvoorbeeld Metallica en Foo Fighters', aldus Smeets in de krant. Bron:Het Belang van Limburg 16 juni 2015 door ToMas
Pinkpop dag 1: gitaren, onverwachte pareltjes en veel water
Pinksteren valt laat dit jaar. Tenminste, in Landgraaf. Daar vindt de 46ste editie van popfestival Pinkpop plaats, met dit jaar wel heel erg uiteenlopende acts. Muziekredacteur Joris Belgers van Trouw loopt rond op het muziekfestijn en vindt er het zijne van. Het misplaatste concert
Hoewel deze Pinkpopeditie er een is van muzikale uitersten, staan de hardste gitaren op de eerste dag geparkeerd. En de aller, allerhardste gitaren helemaal aan het begin. Bodycount, uit Los Angeles, nu-metal uit de jaren negentig, onder aanvoering van rapper Ice T. In zijn woorden: bij een Bodycount-show moet er bloed vloeien. Dat gebeurt niet. Wat gescheurde trommelvliezen, hooguit. Ice T llegt vervolgens zijn nieuwste albumtitel uit: 'Manslaughter', dat gaat over 'the pussyfication of men'. Dan kan Ice T nog meer krachttermen de Pinkpopweide inslingeren - het publiek reageert toch wat giechelig op de clichematige rapmetal die met elk praatje van Ice T onbedoeld hilarischer wordt.
Het regenconcert Angtvallig hield het Pinkpoppubliek gistermiddag de lucht in de gaten. Het was bloedheet, maar wederom was er onweer voorspeld. De herinnering aan die hoosbui van vorig jaar, waardoor het festival bijna ontruimd moest worden, is nog vers. Geen gitzwarte wolken of hagelstenen dit jaar, wel eventjes heel erg veel water. Na een klein voorproefje breken de wolken tijdens het concert van Paloma Faith definitief open. Ze zingt in de biersponsortent, waarin het proppen is met alle schuilende mensen. Dat de Britse een degelijke, tikkeltje saaie soulshow opvoert gaat haast verloren in alle wateropwinding. Als de zon weer doorbreekt stroomt de tent leger en leger.
Het onverwachte concert Gelukkig, ook Pinkpop staan ze: van die pareltjes waar je per ongeluk op stuit. In dit geval is dat de achttienjarige Noorse zangeres Aurora. Een groter contrast met de grote boze Amerikaanse rapper op dat hoofdpodium is bijna niet denkbaar. De jonge singer/songwriter heeft een prachtige, breekbare kristallen stem. Ze verovert binnen het eerste nummer alle harten in de halfvolle stage 4, het kleinste podium van het festival. Bij elk applaus schiet de kleine Aurora Aksnes bijna vol, maar die zenuwen is ze direct de baas wanneer ze opgaat in haar liedjes.
Het spektakelconcert Rocktrio Muse speelde gisteravond een overtreffende versie van zichzelf. Alles mag net ietsje meer zijn: net iets meer fuzz over de gitaren, net iets meer pathos in de toch al flink pathetische uithalen van Matt Belamy. Confettikanonnen? Ja leuk, maar Muse heeft óók een slingerkanon meegenomen. O, én hele grote zwarte stuiterballen. De band gaat vanaf het begin vol gas, verliest zichzelf en het publiek eventjes bijna in slordigheid. Halverwege grijpt de band de toehoorders uiteindelijk weer bij de lurven in een sterke combinatie van hun nieuwe festivalstampers en alle oudere hits. Vakwerk, precies waarvoor ze naar Landgraaf zijn gehaald.
Het leukste concert Muse was het beste van de eerste festivaldag - maar Faith No More mag niet onvermeld blijven. Het is zo'n band die totaal geen actualiteitswaarde meer heeft, maar zulke staan er wel meer op Pinkpop. Dat maakt de Pinkpopgangers geen moer uit, zolang ze maar mee kunnen schreeuwen met hits van weleer. Zoals 'Epic', uit 1989. Faith No More is een band met stijl: gestoken in wit flanel, spelend vanachter een bloemenzee, en beukend alsof ze niet vijftien jaar uitelkaar zijn geweest. Patton zingt door een roze microfoon. Een gouden microfoon. Door een megafoon. Zijn tong slingert alle kanten op, zijn ogen spuwen vuur, getergd kijkt hij om zich heen, al een quarterbacker wachtend op die ene pass. Aan het eind duikt hij bij 'Ashes to Ashes' het publiek in. Speciaal voor de ouwe, trouwe fans die vooraan staan, en bij Faith No More kregen waar ze op wachtten.
Onzekerheid over Foo Fighters Vandaag wordt het spannend op Pinkpop. Niet alleen muzikaal, maar vooral of het optreden van de Foo Fighters morgen nou wel of niet doorgaat. Zanger Dave Grohl is in Zweden van een podium gevallen. Bron:Trouw 13 juni 2015 door Joris Belgers
Pinkpop van start met plensbui
De 46e editie van Pinkpop is van start gegaan met een flinke plensbui. Daar kreeg het publiek bij de eerste act gelukkig niet al te veel van mee: de Limburgers van Jick Munro & The Amazing Laserbeams speelden in de grote tent naast het hoofdpodium. Met hun vermakelijke folkmuziek een prima starter voor Pinkpop 2015
Na de korte maar hevige regenval kwam de zon weer tevoorschijn en binnen een mum van tijd straalden ook alle gezichten weer. Inmiddels was de Landgraafse feestwei al aardig volgestroomd. Body Count & Ice T trapten af op het hoofdpodium, al hielden ook zij het niet helemaal droog. Het leek haast een gevecht: de snoeiharde sound van Body Count tegen de donkere wolken, die dan wel en dan niet om het terrein heen trokken. Bron:Telegraaf 12 juni 2015 door Marcel Frost en Bart Wijlaars
350.000 bekertjes water verwacht op Pinkpop
Als de mussen vrijdag van het dak rollen, staan tienduizenden Pinkpopgangers samen te broeien op een festivalweide. Met een temperatuur van rond de 30 graden wordt een hete eerste dag verwacht ('tropische omstandigheden'), waarbij het uitdelen van gratis bekertjes water hard nodig is.
Drinkwaterbedrijf WML zet vrijdag in Limburg tweehonderd vrijwilligers in. De onderneming schat zo'n 350.000 bekertjes water aan de toeschouwers te geven. Vorig jaar werd een uitdeelrecord op Pinkpop gevestigd: 490.000 bekers. Vrijwillige bijdrage Het water is gratis. Pinkpopgangers kunnen wel een vrijwillige bijdrage geven voor Stichting Water for Life. Wie vrijdag zijn of haar 'festivalwatermoment' het best in beeld brengt op social media, maakt al kans op een Pinkpopkaartje voor 2016. Bron:Metronieuws 11 juni 2015 door Erik Jonk
Topacts popfestivals worden onbetaalbaar
8 miljoen euro geeft Pinkpop, dat vandaag begint, dit jaar uit aan zijn artiesten. Een record dat slechts 1 jaar zal staan. Op de popfestivalmarkt woedt een bikkelharde strijd om de grote publiekstrekkers. Wie hun miljoenengages niet betaalt, loopt bands als Metallica of Muse mis.
Artiestenboeker Rob Trommelen wilde dit jaar Metallica graag op festival Fortarock in Nijmegen. Hij deed naar eigen zeggen 'een mooi bod' op de hardrockband. Hoe hoog, zegt hij niet. Maar wie weet dat Metallica vorig jaar voor op z'n minst 1,5 miljoen euro op Pinkpop speelde, kan het schatten. Trommelen kreeg een korte, maar duidelijke boodschap terug. "We komen niet. In Duitsland betalen ze het dubbele."
Vooral Amerikaanse bands zien Europa als melkkoe, bromt Trommelen, die ook de programma's van Pinkpop en Bospop samenstelt. "Ik snap Metallica wel. Nee zeggen tegen zo'n aanbod is natuurlijk lastig." Over de concurrent die 'zwaaide met de geldzak' zegt hij: "Dat gedrag verziekt de markt." Vraag en aanbod
Maar, zegt hij er meteen bij, het komt wel steeds vaker voor. Steeds meer evenementen azen op de headliners uit de A-categorie van de festivalrock. En omdat die divisie - met daarin behalve Metallica onder meer ook Foo Fighters, Kings of Leon, Bruce Springsteen, Stromae en Muse - al jaren bestaat uit dezelfde namen, stijgen de prijzen. Een kwestie van vraag en aanbod.
Pinkpop-directeur Jan Smeets had voor zijn festival in 2005 aan een artiestenbudget van 1 miljoen euro genoeg. 10 jaar later is dat 8 keer zo hoog. En dat zal nog verder stijgen, verwacht Trommelen. "Artiesten die 5 jaar geleden bedrag x vroegen, verlangen tegenwoordig het dubbele. En die ontwikkeling is nog niet ten einde."
Was Bruce Springsteen in 2009 een noviteit toen hij als eerste Pinkpop-act meer dan een miljoen euro kreeg, de Rolling Stones verdubbelden die gage vorig jaar ruimschoots. Jan Smeets (70): "Ik zal de eerste band die 5 miljoen euro vraagt voor 1,5 uur optreden vermoedelijk nog meemaken." De vraag of je die honorariums wel moet betalen, is overbodig, concluderen beiden. Smeets: "Het is een onverbiddelijke ratrace. Als je niet betaalt, doet iemand anders het wel." Trommelen: "Wie niet meegaat, is geen groot festival meer. Punt." Smeets: "In 2005 was ik eigenwijzer en wilde ik niet betalen voor dure headliners. Het werd één van grootste publieksdips in de Pinkpop-geschiedenis. Zoiets kan misschien twee keer achter elkaar, maar dan is de rek eruit."
Oost-Europa
De concurrentie op de festivalmarkt is namelijk moordend. Festivals als Lowlands, Down the Rabbit Hole, Best Kept Secret en Concert at Sea bieden weliswaar geen stadionartiesten, ze trekken wel publiek weg uit Landgraaf. In het buitenland zijn festivals die ook bands uit de A-categorie programmeren sterk in opkomst. In Duitsland werden dit jaar drie nieuwe massafestivals geïntroduceerd, maar ook in Oost-Europa groeit de markt. Zelfs de Verenigde Staten, waar zomerfestivals een vrij onbekend fenomeen waren, trekken nu aan de artiesten. Smeets: "Het festival Bonnaroo snoepte ons een paar jaar terug Paul McCartney af. Dit keer gebeurde hetzelfde met Royal Blood."
Komend weekend is Smeets al op 2 van de 3 dagen uitverkocht met zo'n 70.000 bezoekers. Zijn zij de financiers van het miljoenenbal op de concertpodia? Lesley Grieten, directeur van festival Concert at Sea, denkt van wel: "Op de festivals waar de fans voor de headliners en minder voor de sfeer komen, zullen de ticketprijzen meegroeien met de gages."
Magische grens
Op Pinkpop, waar Jan Smeets jarenlang poogde een status quo aan de ticketkassa te handhaven, betalen bezoekers in vergelijking met 2013 15 euro meer voor een dagkaart. Die kost nu 95 euro. "Ik hoop dat de magische grens van 100 euro buiten bereik blijft, maar durf het niet te garanderen. Ik vind dit soort prijzen verschrikkelijk, maar het publiek is het niet met me eens.". Trommelen is daar minder zeker van. "De kaartprijzen zitten zo goed als aan het plafond en de capaciteit van Pinkpop zit aan het maximum. Er moet afkoeling komen, anders raakt de markt compleet oververhit." Bron:AD.nl 12 juni 2015 door Stefan Raatgever
Tien groepen om niet te missen op Pinkpop
Van vrijdag 12 tot en met zondag 14 juni staat het leven in Nederland even stil, want dan wordt in Landgraaf het festivalseizoen officieel op gang gespeeld. De organisatoren kozen ook dit jaar voor een gevarieerde en internationale affiche, met onder meer veelbelovende bands als Paloma Faith en Peace. Wij lieten ons oog vallen op de affiche en schotelen u tien tips voor.
Urbanus & De Fanfaar Zoals elk jaar hoeven we niet te vrezen dat we op Pinkpop de enige Belgen zullen zijn. Heel wat landgenoten maken de oversteek naar Nederland, maar ook artiesten doen dat. Zo staan dit jaar met Selah Sue en Oscar and the Wolf twee van de meest talentvolle jonge singer-songwriters uit België op het podium in Nederland. Maar de meest opvallende landgenoot die op het podium zal staan, is met voorsprong Urbanus. De beroemdste inwoner van Tollembeek brengt de Brusselse rockband De Fanfaar mee om samen een echte rockshow te brengen. Een goeie rockshow, zo leerden ons de eerdere optredens van het vijftal.
Body Count Misschien wel de comeback van het jaar is die van Body Count. De Amerikaanse metal- en rapgroep van rapper Ice-T staat haaks op de brave en vrolijke teksten van Urbanus. Choqueren is het voornaamste doel van deze bende. Voor een hele generatie was het een eerste kennismaking met muziek die je een geweten schopte. Muziek over het doden van politieagenten? Controversieel als de pest, dus maakte Body Count het. Mosh er maar op los.
Foo Fighters Dave Grohl. Er zijn weinig namen in de rockwereld waar zo'n kwaliteitslabel aan verbonden is. De ex-drummer van Nirvana richtte een eigen groepje op, maar zou hij ooit durven denken hebben dat het zou uitgroeien tot wat het vandaag is? Want hoe je het ook draait of keert: Foo Fighters is op dit moment een van de grootste groepen ter wereld. Als je een optreden van twee uur kunt vullen met bijna alleen maar hits, dan ben je groot. Dan ben je heel groot. En dat Grohl nog steeds die bescheiden en grappige rocker is die hij twintig jaar geleden was, draagt alleen maar bij tot het aanzien als held dat hij momenteel heeft.
Elbow Wie het niet met rock of metal heeft en al eens een rustiger nummertje kan pruimen, zit aan het goede adres bij Elbow. De Britse band van de charismatische frontman Guy Garvey groeide de voorbije jaren uit tot een favoriet van festivalgangers in heel de wereld. Zeker als de zon schijnt, is het genieten van liedjes als One day like this, Open arms en Lippy kids.
Kensington Onvermijdelijk kom je op Pinkpop ook in aanraking met Nederlandse bands. Kensington bijvoorbeeld, door de Nederlandse gespecialiseerde pers wel eens het Kings of Leon van Nederland genoemd. Een band die in Nederland al op de grootste festivals mag spelen en hoog opduikt in de hitlijsten, maar slechts moeizaam voet aan de grond krijgt in andere landen. Een kwestie van tijd, als we onze Nederlandse collega's mogen geloven, en ook wij Belgen zullen gek zijn van Kensington. Goed klinken doen ze al zeker.
De Jeugd van Tegenwoordig Relevant zijn en blijven. Het is van in het begin de voornaamste uitdaging geweest van dit Nederlandse rapviertal. Want taalvaardig en spitsvondig zijn rappers Willie Wartaal, Vjeze Fur en Faberyayo altijd al geweest. Tel daar de catchy melodietjes van Bas Bron bij en je hebt een succesformule. Tien jaar na Watskeburt is er wel een duidelijk onderscheid te horen. De liedjes gaan steeds meer ergens over, en niet louter over schunnigheden. Zo blijven ze meedraaien in de muziekwereld.
Robbie Williams Je bent voor of tegen Robbie Williams, een middenweg is er niet. En dat op zich is al het grootste bewijs dat deze Brit een rasartiest is. Hij is een vrouwenzot, hij houdt van overvloedig veel drank en drugs en schuwt de controverse niet, maar heeft intussen wel een verzameling hits bijeen gezongen waar heel wat andere bands één of meerdere organen voor zouden opgeven. Take That verlaten was misschien wel de meest wijze beslissing die de arrogante Williams ooit nam. Ons mag hij alleszins entertainen.
Jonathan Jeremiah Aan singer-songwriters is er geen gebrek en zal er ook nooit een gebrek zijn. Het is dan ook telkens weer de uitdaging om je te onderscheiden en daar is Jonathan Jeremiah de voorbije jaren prima in geslaagd. Zijn warme stem en speelse gitaarspel maakten van hem een van de parels aan de kroon van de folk. Een beter nummer van 'Happiness' moet volgens onze bescheiden mening nog gemaakt worden in dat genre. Dus rep je naar Landgraaf en geniet van het optreden en de nieuwe plaat van deze Britse kanjer.
Kovacs De wereld ligt aan de voeten van Kovacs. Sharon heet ze, maar op het podium gebruikt ze haar familienaam. Kovacs heeft een bijzondere stem, zo eentje dat blijft hangen. Met amper één EP op de teller heeft ze toch al heel wat fans rond zich verzameld. Wij begrepen helemaal waarom. Checken die handel.
The Wombats Wat zit er toch in het water in Liverpool? Wij kunnen haast niet bijhouden hoeveel fijne groepjes met gitaren er al uit de Britse stad zijn voortgekomen. Een van onze absolute favorieten zijn The Wombats, die postpunk brengen zonder pretentie en vooral met enorm veel enthousiasme. De muziekfan die niet uitgeput is na een energiek optreden van deze bende, die moet nog geboren worden. Stilstaan is geen optie, dansen en springen des te meer. Zeker op de tonen van 'Let's dance to Joy Division'. Goeie muzikale smaak, dat waarderen wij in een groep.
En dan is er natuurlijk nog Muse. Natuurlijk wordt dat een goeie show, boordevol gitaren en luid meegezongen refreinen. Natuurlijk gaan wij daar ook staan en weggeblazen worden. Maar toch zijn we stiekem nog hartstochtelijk aan het wachten tot de Britten nog eens een plaat maken die ons echt van onze sokken blaast. En Pharrell? Laat ons daar niet over beginnen. Bron:Nieuwsblad 11 juni 2015 door Guy Stevens
Waken over de kolonie mieren met roze hoedjes
Het noodweer dat vorig jaar over Pinkpop raasde, noopte de organisatie haar rampenplan nog eens goed tegen het licht te houden. Dit jaar zet Pinkpop nog meer in op veiligheid. Zij het subtiel. Want nee, Jan Smeets wil ook niet dat het alleen maar een festival der regeltjes wordt.
70.000 individuen die op afstand beschouwd een kolonie 'mieren met roze hoedjes' vormen. Een meute die, eenmaal op drift, tijdig bijgestuurd moet worden om potentiële panieksituaties of opstootjes te voorkomen. „Het is een hele operatie om dat ieder jaar maar weer goed te laten gaan”, zegt Pinkpop-baas Jan Smeets. Juist omdat de verantwoordelijkheid voor het welzijn van al die 70.000 bezoekers - inclusief circa 10.000 medewerkers en gasten - zo groot is, is Smeets faliekant tegen uitbreiding van zijn festival van bijvoorbeeld drie naar vier dagen. „Het is een uitputtingsslag om het 24 uur per dag allemaal goed te laten lopen. Ieder jaar zijn we daar in geslaagd, maar vooral omdat we het niet ten koste van de alertheid van medewerkers willen laten gaan.”
Veiligheid
Als het om de veiligheid van Pinkpop gaat, voelt Smeets zich geroepen om daar vooral ook zelf iets over te zeggen. Helemaal na vorig jaar, de 45ste editie die aanvankelijk in het teken stond van the Rolling Stones, maar toch ook de boeken in zal gaan als 'de Pinkpop van het noodweer'. De meer dan dertig gewonden, die afgelopen vrijdagavond vielen door blikseminslag op het terrein van het Duitse festival Rock am Ring tonen hoe snel het verkeerd kan lopen. Als het goed gaat hoor je niemand. Als het fout gaat, wijst iedereen naar de organisatie, weet ook Pinkpop-baas Smeets. „Van de 14 miljoen euro die wij in totaal aan de artiesten en productie uitgeven, is dit jaar 1 miljoen euro bestemd voor veiligheidsmaatregelen. Ik heb er een heel leger aan beveiligingsmensen rondlopen. Niet omdat ze voortdurend moeten ingrijpen, want mijn publiek is eigenlijk heel lief en tolerant, maar wel om het allemaal goed te laten verlopen.”
Zenuwcentrum
Voor het eerst gaat Pinkpop werken met een centrale veiligheidspost waar iedereen die maar iets met de veiligheid op het terrein te maken heeft permanent in één ruimte zitten: politie, EHBO, brandweer, beveiligers, organisatie en de gemeente. Vanuit dat Pinkpop Control Center (PCC), een zenuwcentrum aan de achterkant van het hoofdpodium, kan iedere centimeter op het terrein en bij de ingang in de gaten gehouden worden. „Al die diensten waren altijd al actief op het terrein, alleen op verschillende plekken. De beveiliging werkte vanuit het torengebouw op het hoofdveld. Wij als organisatie zaten daar ook in, alleen op een andere verdieping”, aldus Pinkpop-productieleider Sierk Janssen. Dat iedereen nu op één plek gaat zitten en dus ook binnen enkele seconden informatie kan uitwisselen, moet het nog makkelijker maken om de voortbewegende massa te stroomlijnen en mensen die iets raars zouden willen doen er tijdig uit te pikken.
Piekmomenten
Janssen: „Met de zeven camera's die we hebben kun je de doorstroming in de gaten houden. Bijvoorbeeld op piekmomenten als iedereen gaat eten en drinken. Of als het heel druk wordt bij een optreden, zoals bij Stromae vorig jaar. Dan kun je met hekken een deel van het terrein minder toegankelijk maken, waardoor de druk afneemt.” De camera's op het terrein houden vooral de bewegingen van de massa over het terrein in de gaten. De beelden worden vanuit het PCC in de gaten gehouden en kunnen op verzoek uitgewisseld worden met de politie, die buiten het festivalterrein ook een observatiepost met camera's heeft en bijvoorbeeld zwarthandelaren of zich vreemd gedragende bezoekers vastlegt. Smeets: „Die beelden zijn haarscherp. Je kunt ermee op iemand inzoomen en hem helemaal over het festivalterrein volgen. Alleen als het nodig is, hè.”
Relaxte sfeer
Want de veiligheidsmaatregelen moeten niet de relaxte sfeer gaan domineren, vindt ook Smeets. Hij erkent wel dat dat lastiger wordt naarmate er steeds meer regels bijkomen van wat je allemaal niet op Pinkpop mag. Hoe dan ook: het festival is in tegenstelling tot de door dodelijke drama's geteisterde collega-festivals Pukkelpop en Roskilde verschoond gebleven van ernstige calamiteiten. Al die protocollen zijn niet altijd even leuk, maar wel nodig als een grote mensenmassa op de been is, vindt de festivalorganisator. „Scootmobielen bijvoorbeeld komen er bij mij niet in, omdat ze iemand van de sokken kunnen rijden en omdat mensen er net als bij kinderwagens overheen kunnen vallen.” Smeets hanteert ook een maximum aantal plekken voor gehandicapte bezoekers. Bij meer dan 200 aanmeldingen verkoopt hij nee. „Het moet wel verantwoord blijven als je mensen plots zou moeten verplaatsen.”
Zwaktes
Van ontruimen kwam het vorig jaar ondanks de barre weersomstandigheden niet. Productieleider Janssen: „We staan nog steeds achter dat besluit. We hadden liever de mensen hier op ons veilige terrein dan ongecontroleerd daarbuiten.” Het noodweer van 2014 legde wel een aantal zwaktes in de bestaande rampenplannen bloot: de portofoons van sommige Pinkpop-medewerkers haperden, de telefoonmasten raakten overbelast en met name de communicatie naar de buitenwereld verliep niet helder. „We hebben het vooral goed gedaan”, benadrukt Pinkpop-baas Smeets nog maar eens. Van paniek was geen sprake en er vielen geen gewonden. De massa liet het weer rustig over zich heen razen, gekalmeerd door 3FM-dj Eric Corton. Via de tien lichtkranten op het terrein kregen bezoekers instructies over hoe te handelen. Even werd het spannend rond lichtmasten die maximaal windkracht 10 kunnen hebben, maar ook dat liep met een sisser af. De masten zijn inmiddels vervangen. „Door het weer van vorig jaar let iedereen er nu extra op, maar we waren al jaren bezig met allemaal van dit soort maatregelen. Alle publieke bouwwerken hoger dan zes meter hebben we geaard. En overal staan bliksemafleiders.” Die vormen als het ware een koepel over het terrein, waardoor inslag midden op het terein volgens Janssen bijna niet mogelijk is.
Ellende
Op calamiteiten is Pinkpop dus nog beter voorbereid, zegt Jan Smeets. Maar veiligheid is volgens hem ook heel basaal: gratis oordoppen aanbieden, kolfruimtes regelen en condoomautomaten ophangen. „En bij aanvang van het festival overal controleren of er geen processierupsen of tekenplaag op het festivalterrein is. Want dat is waar de bezoekers, dus ook wij, echt ellende van kunnen hebben.” Bron:De Limburger 8 juni 2015 door Niki van der Naald
Pinkpop herintroduceert de Garden of Love
Na 10 jaar herintroduceert Pinkpop de Garden of Love. Anna Rune, de beste singer-songwriter van Nederland, speelt samen met Judy Blank en PollyAnna op dit nieuwe podium. De Garden of Love is een romantisch klein podium tussen de bomen achter de befaamde foodtruck Cantina Mobile op het voorplein. Elke dag staat hier een singer-songwriter die in een unieke setting voor een onvergetelijke ervaring moet zorgen. Gitaarvirtuozen kunnen zelf ook een deuntje meespelen. Bij deze Cantina Mobile kan men bovendien genieten van heerlijke vegetarische gerechten, biologische wijnen en alcoholvrij bier.
Met een recordbudget voor de artiesten gaat Pinkpop in zijn 46ste jaargang de strijd met de steeds zwaardere concurrentie in festivalland aan. Gisteren presenteerde organisator Jan Smeets zijn azen voor dit jaar: Avicii, Sam Smith, Pharrell Williams en Foo Fighters. Ook Anouk is van de partij. De rockchick zou voor haar optreden maar liefst 200.000 euro krijgen.
Een programma van nu, noemde Pinkpop-baas Jan Smeets het ensemble dat hij samenstelde voor de 46ste editie van het popfestival. Vanmiddag presenteerde hij Top 40-vriendelijke namen als Sam Smith, The Script en verrassend genoeg ook de Zweedse deejay Avicii. De afgelopen maanden had hij zijn grootste publiekstrekkers al prijsgegeven: rockband Foo Fighters, spektakelformatie Muse en de popidolen Pharrell en Robbie Williams. Bij elkaar een diametraal andere keuze dan vorig jaar, toen alle aandacht uitging naar de veteranen van de Rolling Stones. Een uitzondering, kwalificeerde Smeets die jaargang vandaag in het Amsterdamse Paradiso.
Minder trofeeën
Toch oogde de 2014-editie, met ook Ed Sheeran, Metallica, Stromae en John Mayer, op papier van hoger gewicht. Vooral op het terrein van de typische festivalmuziek lijkt Pinkpop naast de felst begeerde trofeeën te hebben gegrepen. Geen Damien Rice, Lenny Kravitz, Noel Gallagher, Florence + The Machine, Ben Howard of War on Drugs in Landgraaf dus dit jaar.
Anouk
Aan de spendeerdrift van de organisatie ligt dat niet, aldus Smeets. Hij verhoogde het artiestenbudget na de recordeditie van vorig jaar opnieuw. Bijna 8 miljoen euro keert hij nu uit aan gages. Opvallend genoeg zou - een voor Nederlandse begrippen ongekende - 200.000 euro daarvan opgaan aan de zesde (eveneens een record) komst van zangeres Anouk. Smeets wilde dat bedrag niet bevestigen, maar zei wel: "Van alle festivals waar ze optreedt, betalen wij het meeste, omdat wij het grootste zijn."
Lastige positie
In die zin heeft Pinkpop zichzelf in een lastige onderhandelingspositie gemanoeuvreerd. Met felle concurrentie van buitenlandse én steeds meer binnenlandse festivals groeien de salarissen van de artiesten sneller dan Smeets de prijs van zijn kaartjes kan laten stijgen. Pinkpop vraagt zijn weekendgasten 10 euro meer dan vorig jaar, maar die krijgen daarvoor niet langer een royale parade aan wereldacts. Het aantal te verdelen contracten wordt steeds beperkter. Het lijkt ook een belangrijke reden waarom Smeets een flinke afvaardiging aan Nederlandse (en veel goedkopere) artiesten vastlegde.
Behalve Anouk komen onder anderen Typhoon, Kensington, Kovacs, John Coffey, De Jeugd van Tegenwoordig en Dotan naar Limburg. Een regelrecht koopje was ongetwijfeld de Vlaamse komiek Urbanus. Die zal volgens zijn manager, niet toevallig Smeets zelf, een 'keiharde rockshow weggeven'. De Pinkpop-uitgave van vorig jaar was muzikaal dan wel eigendom van de Rolling Stones, hij ging evenzeer de geschiedenis in als de editie van 'dé bui'. Een ongekende bliksemstorm van een uur liet de festivalgangers doorweekt en geschrokken achter. Op het niet evacueren van de meute kwam kritiek, die Smeets met verve naast zich neerlegde.
Commandocentrum
De festivaldirecteur kondigt voor juni extra veiligheidsmaatregelen aan: overal nieuwe bliksemafleiders, een heus commandocentrum waar het weer non-stop wordt geobserveerd en een geïntensiveerde samenwerking met naburige festivals. Smeets: "We waren vorig jaar heus toereikend geprepareerd, maar hebben wel geleerd." Bron:AD.nl 25 februari 2015 door Stefan Raatgever
Brand bier en Pinkpop partners
Op de plek waar straks het Brand Megakrat te vinden is, tekenden Brand bier en Pinkpop een nieuw, driejarig sponsorcontract. Hiermee wordt de stevige band die de twee Limburgse iconen al sinds de start van het festival hebben opnieuw bekrachtigd.
Brand en Pinkpop zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Al vanaf jaar één zijn zij partners. Dat partnerschap werd op een nu nog leeg en stil festivalterrein bekrachtigd met het tekenen van een nieuw sponsorcontract. Hiermee blijft Brand bier ook de komende drie jaar hoofdsponsor van het festival dat al sinds 1970 bestaat. Olivier Paquay, sponsormanager van Brand Bier: “Pinkpop en Brand zijn twee ijzersterke Limburgse merken. Wij passen perfect bij elkaar, zijn echte ambassadeurs voor onze provincie.” Jan Smeets, Mr. Pinkpop: “De lange relatie tussen Brand en Pinkpop is heel bijzonder. Wij versterken elkaar, bieden dezelfde hoge kwaliteit. Ik ben dan ook trots en blij dat wij onze samenwerking weer kunnen verlengen.”
Perfecte bierbehandeling
Tijdens de editie van 2015 wordt het merk op het festivalterrein geactiveerd door middel van het Brand Megakrat. Paquay: “Over een kleine drie weken zorgen wij weer voor het mooiste plekje op Megaland, een plek met een -vrij toegankelijk- uniek uitzicht. Daarnaast verzorgen wij elke dag voor meer dan 65.000 mensen een uitstekend glas bier. We steken veel tijd en aandacht aan een perfecte bierbehandeling. Ondanks de drukte willen wij een goed gekoeld, fris bier schenken. Een knap staaltje logistiek staat hiervoor garant.”
Brand Weizen
Ook dit jaar wordt er Brand Weizen op het festival geschonken. Paquay: “We deden dat al eerder op Pinkpop, inmiddels is het een landelijke trend om op festivals ook een speciaal bier te schenken.” Bron:Foodclicks door Martijn Louws / foto: Jean Wertz