1999 Updated 28 juni 2009
Datum:
22 - 24 mei 1999
Acts:
Zaterdag:
Right Direction, Idlewild, System of A Down, Nashville Pussy, Band Zonder Banaan, Frank Black, Afro Celt Sound System

Zondag:
Eddy de Clerq, Presence, Postmen, Lamb, Red Snapper, DAAU, Luka Bloom, Rowwen Heze, Soulfly, Urban Dance Squad, Underworld

Maandag:
Kashmir, Sebadoh, Zita Zwoon, Jon Spencer Blues Explosion, Heather Nova, Shawn Mullins, de Heideroosjes, Jewel, Lauryn Hill, Kula Shaker, Ilse de Lange, Soulwax, Manic Street Preachers, Robbie Williams, Skunk Anansie, Alanis Morissette, Faithless

Foto's van deze artiesten klik hier

Locatie: Megaland Landgraaf

Entree: 75,00 dagkaart maandag, 125,00 (3 dagen incl. camping)
Weer: zonnig heet
Toeschouwers: 61.250
Presentatie: Jan Douwe Kroeske

BELANGRIJKE OPROEP!!!
Heb jij als pinkpopbezoeker mooie foto's gemaakt van de bands en artiesten,
en wil jij dat deze vereeuwigd worden op deze website verzoek ik je om op te nemen
BELANGRIJKE OPROEP!!!


Recencies zaterdag  Recencies zondag  Recencies maandag  T-shirts  Gratis films  Ridder Jan  30jaar Pinkpop  Jiskefet

Op deze pagina vindt je een tabel met alle artiesten die ooit op Pinkpop hebben opgetreden.

Facts 30 jarig jubileum:

Pinkpop is Nederlands meest bekende en oudste openluchtpopfestival dat in 1999 in het Pinksterweekend (zaterdag 22, zondag 23 en maandag 24 mei) voor de 30ste keer in successie plaats vond.

Het 3-daagse festival werd voor de 12de keer gehouden op MEGALAND, een 27ha groot evenemententerrein in de Limburgse gemeente Landgraaf. Traditioneel is op Pinkstermaandag 24 mei het hoofdprogramma. De echte Pinkpop-fans kregen echter op Pinksterzondag ook een topprogramma opgediend met onder meer de Britse mega-dance-act UNDERWORLD. Feit blijft echter dat het aantal bezoekers voor de eerste twee festivaldagen, vanwege de gelimiteerde kampeercapaciteit, niet meer dan 35.000 kon zijn. Op de maandag konden maximaal 60.000 bezoekers worden ontvangen. Dat betekende dat er resp. 35.000 3-dagenkaarten en 25.000 dagkaarten voor de Pinkstermaandag in omloop waren. Pinkpop vierde achteraf gezien haar 30-jarige jubileum op grootse wijze met een uitverkocht huis (61.217 bezoekers) op Pinkstermaandag 24 mei 1999 en met 24.069 kampeerders die drie dagen verbleven

Playlist Faithless, Heather Nova en Alanis Morissette

Programma:
Zaterdag 22 mei:

3FM Tent Roskilde Tent
18.00 - 18.30 Right Direction 18.30 - 19.15 Band Zonder Banaan
19.00 - 19.45 Idlewild 19.45 - 20.45 Frank Black
20.15 - 21.00 System of A Down 21.15 - 22.15 Afro Celt Sound System
21.30 - 22.30 Nashville Pussy

Zondag 23 mei
3FM Tent Roskilde Tent Main Stage
13.00 - 13.30 Eddy de Clerq 13.00 - 13.45 DAAU 21.00 - 22.30 Underworld
13.30 - 14.15 Presence 14.15 - 15.00 Luka Bloom
14.15 - 14.45 Eddy de Clerq 15.45 - 16.45 Rowwen Heze
14.45 - 15.45 Postmen 17.45 - 18.45 Soulfly
15.45 - 16.45 Eddy de Clerq 19.45 - 21.00 Urban Dance Squad
16.45 - 17.45 Lamb
17.45 - 18.45 Eddy de Clerq
18.45 - 19.45 Red Snapper
19.45 - 21.00 Eddy de Clerq

Maandag 24 mei:
3 FM Tent Roskilde Tent Mainstage
12.30 - 13.15 Kashmir 12.15 - 13.15 Shawn Mullins 10.30 - 11.05 Ilse de Lange
14.15 - 15.00 Sebadoh 14.00 - 15.00 de Heideroosjes 11.40 - 12.30 Soulwax
16.00 - 17.00 Zita Zwoon 16.00 - 17.00 Jewel 13.15 - 14.15 Manic Street Preachers
18.00 - 19.00 Jon Spencer Blues Explosion 18.00 - 19.00 Lauryn Hill 15.00 - 16.00 Robbie Williams
20.15 - 21.15 Heather Nova 20.15 - 21.15 Kula Shaker 17.00 - 18.00 Skunk Anansie
19.00 - 20.15 Alanis Morissette
21.15 - 22.30 Faithless

Het Festival Terrein
Eten: vooral veel, van shoarma tot fruitsalades en Mexicaans, al viel de vegetarische loempia van Duitse makelij vies tegen. De friet was goedkoop, maar de rest van het eten was peperduur. Zes gulden voor een vegetarische kroket, belachelijk!

Logistiek: De security was goed geregeld, net als de doorstroming van de bezoekers. Ook positief was de grens van het bezoekersaantal van 60.000, waar dat voorgaande jaren op meer dan 70.000 lag (het 25 jarig jubileum). Zo werd het niet te massaal.

Tegenvallers: Alanis Morissette, op de een of andere manier wilde die ene magische vonk niet overspringen, zoals die dat tijdens de Pinkpop-editite van '96 wel deed. Teleurstellen deed ook Soulfly. Het optreden van Sepultura op Pinkpop was nog zeer indrukwekkend, maar Max Cavalera bediende zich met Soulfly van ongenuanceerd geram. De Braziliaanse invloeden die het Sepultura-optreden zo goed maakte (Ratamahatta!) waren bij het ongeïnspireerde Soulfly niet te bespeuren.

Hoogtepunten: Die waren vooral te vinden in de Roskilde tent. Zoals het optreden van Lauryn Hill bijvoorbeeld. Overlopend van Charisma en sex-appeal wist de Fugees-diva de tent binnen no-time plat te krijgen. Hill speelde met haar twaalfkoppige band (achtergrondzangeressen, drummer, Dj, rapper, bassist) naast eigen werk vooral veel hits van de Fugees (Ooh La La La, Killing Me Softly) en Nas (If I Ruled The World) en - tijdens de Dj versus band battle - Hard Knock Life van Jay-Z, de eerste paar tellen van House of Pain's Jump Around, soul classics van Stevie Wonder en The Jacksons en de altijd extreem dansbare beat van Hear The Drummer Get Wicked. Alles wat vrouwe Hill aanraakt verandert in goud. En het publiek neemt het in dank aan. Hetzelfde gaat op voor Kula Shaker: de tent ging finaal plat voor de psychedelische rock van Mills en kompanen. Die waren allen in bloedvorm, van toetsenist (heerlijke Hammondklanken) tot bassist (die baslijnen waren meer dan geniaal). Hallelujah! Verder waren de Belgen weer eens in goeden doen: DAAU, Soulwax (op het hoofdpodium omdat New Radicals niet kwamen opdagen) en vooral Zita Swoon maakte indruk. Aparte popmuziek, een zanger met charisma en gewoon een sterke show. Ne een ellenlange disco-medley (Saturday Night Fever, het banale Kung-Fu Fighting) was het publiek razend enthousiast. Meteen daarna een complexe song spelen, was een gewaagde zet; het publiek vrat er zich echter genoegzaam van vol.

Toeschouwers op de Steenberg Verrassend: De fenomenale vocale exercities van Jewel. De folky aanloop was zo saai, zo tegen het einde kon men maar een conclusie trekken: ze kan jodelen als de beste. En de muziek van Skin en CO mag dan wel bedacht overkomen, als festival-act is Skunk Anansie nog altijd onovertroffen en uiterst doeltreffend.

Controversieel: Robbie Williams. Heeft zo'n voormalige boy-band-adonis wel iets te zoeken op een popfestival à la Pinkpop? Hou toch op met dat gezeur. Stiekem wachtte iedereen met smart op Robbie en zijn optreden was gewoon hartstikke leuk. Klaar!

Origineel: Hoe Stef Kamil Carlens van Zita Swoon met het plaatselijke majorettenkorps meeloopt over het terrein, al rappend door een megafoon en gekleed als vrouw. Langzaam maar zeker hoorde je uit het publiek half vragende opmerkingen opstijgen: "Is dat Zita Swoon" tot iedereen het zeker wist: "Hé joh, dat is Zita Swoon".

Opvallend: Jon Spencer, met een glitterpakje om schouders en heupen, die de 3FM-tent plat wist te spelen. Het blijkt een podiumbeest te zijn, die Jon. In de kreten die hij slaakt, hoor je veertiger jaar Blues- en R&B geschiedenis voorbij komen. Hoe hij ook zichzelf en zijn Blues Explosion steeds weer weet op te zwepen à la Otis Redding en door de knieën gaat als James Brown in zijn beste jaren: een echte showpik. En hoe Faithless met Insomnia (zo langzamerhand het Pinkpop volkslied) werkelijk iedere festivalganger aan het dansen kreeg. En dat is zeldzaam, zei ook Mojo big kahuna Willem Venema voor VPRO-radio. Ondanks de aanvankelijke twijfels (Kunnen ze het wel aan? Zij de mensen na drie jaar niet Faithless-moe?) een terechte afsluiter.

Misplaatst: Band Zonder Banaan. Melig, vervelend saai. Een van die hippe bandjes uit Glasgow of een afvaardiging van de Nederlandse Stonerscene (7Zuma7, Celestial Season) kon toch ook?

Grappig: Oboema die voor de aankondiging van Faithless het Wilhelmus aangrijpt om de pathetische rockgitarist uit te hangen en de constatering dat Rudeboy van de UDS steeds militanter wordt (zij het dan slechts qua uiterlijk). Overigens was het voor de Squad wel veni, vidi, vici in de Roskilde-tent. Na de veldslag van een uur triomfeerde het eskader van private Rudeboy: de toeschouwers gaven zich welwillend gewonnen.

En verder: Was Underworld genadeloos op dreef en kunnen we dankzij Red Snapper de contrabas officieel uitroepen tot stoerste instrument Ooit.

Tot slot: Kunnen we concluderen dat Pinkpop '99 als geslaagd (want uitverkocht èn goede muziek) de boeken in mag gaan en dat van enige wanklank geen sprake was.
(Bron: Pinkpop OOR, nr12 12 juni 1999)

Faithless Playlist Heather Nova Playlist Alanis Morissette Playlist
01. Reugrene 01. Winterblue 01. Hand In My Pocket
02. She's my baby 02. London Rain 02. Sympathetic Character
03. Take the long way 03. Maybe an Angel 03. You Learn
04. Insomnia 04. Walk this World 04. Forgiven
05. Bring the family back 05. Blood of Me 05. So Pure
06. Salva Mea 06. Not Only Human 06. All I Really Want
07. Dirty ol man 07. Doubled Up 07. You Oughta Know
08. All Races, All colours 08. Island 08. Uninvited
09. Don't leave 09. Heart & Shoulder 09. Thank U
10. God is a DJ 10. Widescreen 10. Ironic
11. Postcards 11. Make you Mine
12. Drifting away
13. Take the long way

Uit de hand gelopen picknickdoor Mariska Graveland
Pinkpop is al dertig jaar berucht om zijn modderpoelen, hyperactieve muzikanten en rondvliegende bierblikjes. Ondertussen is Pinkpop uitgegroeid tot het langstlopende popfestival in Nederland. Dit Pinksterweekend treden onder andere Red Snapper, Robbie Williams, Underworld, Ilse De Lange en Alanis Morissette op.

Niet iedereen juicht de groei en de popularisering van het festival toe. In VARA TV Magazine maakt popjournalist Jan Vollaard korte metten met Pinkpop: 'Het festival [...] is afgezakt tot een cynisch stemmende reclamezuil voor de concertkaartjes- en platenindustrie. [...] Van het risicoloze grijze-muizenprogramma gaat een ongekende voorspelbaarheid uit.' Uitvoerend producente Ynske Rodenhuis, die voor de NPS samen met een team van 135 mensen de live registratie op televisie verzorgt, reageert: "Die Vollaard heeft al zoveel meegemaakt, die is het festival duidelijk ontgroeid. Pinkpop is vooral voor kids vanaf vijftien jaar bedoeld. Wie hardere en experimentelere muziek wil horen, moet naar Dynamo Open Air of Lowlands, dat wel eens de kweekvijver voor Pinkpop wordt genoemd. Wie eenmaal op Pinkpop staat, dreigt inderdaad gevestigd te raken."

"Pinkpop is een uit de hand gelopen picknick, ooit begonnen als een
hippiefeestje op een grasveld. Nu het een groot festival is geworden, spelen er steeds meer belangen mee. Een groter opgezet programma moet met hetzelfde geld als daarvoor worden gemaakt, en ook artiesten beginnen steeds meer te eisen. Zo wil Underworld perse zijn eigen geluid leveren, wat wij vervolgens - heel lastig - moeten aftappen."

Onwillige managers en slecht gehumeurde muzikanten horen bij het Pinkpop-meubilair. "Robbie Williams heeft zonder opgaaf van redenen zijn interview afgezegd, maar daar schijnt hij fameus om te zijn. En cameramensen die met een handheld camera op het podium staan, moeten oppassen dat ze niet te dicht bij de muzikant komen, want die kunnen flink agressief reageren."

Rodenhuis, die onafhankelijk van Pinkpop-organisator Jan Smeets werkt, heeft al jarenlange ervaring met het maken van muziekprogramma's. "Om dit te doen moet je op zijn minst van de gekte van muziek houden, van de muzikanten die uit de bocht vliegen en zich ontladen op het podium. Tijdens het maken van programma's over ballet en opera heerst een hele andere sfeer. Dan moet je ervoor zorgen dat de temperatuur in de ruimte precies goed is voor de spieren van de balletdanser. Of je krijgt te maken met een diva die zich ziek meldt omdat ze te weinig aandacht heeft gekregen. Maar ons werk drijft wel op het respect voor de artiesten, want we zijn tenslotte afhankelijk van hun prestaties."

Pinkpop live, zondag, Radio 3, 16.04-24.00u.; maandag, Ned.3, 12.07-18.00u. en 20.23-0.12u.; maandag, Radio 3, 9.04-24.00u. Faithless zorgde voor een kleine aardbeving, klik hier voor een gedetailleerd overzicht van de 'schokken'. Het overzicht van Junkie XL vind je hier. Meerdere seismologische registraties vindt je hier.

Welke T-shirts verkochten het meest?
Verstand Op Nul En Nadenken Welke T-shirts verkochten het meest en welke deden het minder goed? Hier volgen de wapenfeiten.
De Pinkpop-shirts verkochten uiteraard weer het best, en dan hebben we het vooral over de wat specialere uitvoeringen zoals de long-sleeve en de skinny-boy/girl. Bar slecht ging het echter met het ouderwetse witte shirt met enkel het grote pinkpop-logo erop, als ook accessoires als vaantjes en shorts.
Voor wat betreft de acts zelf varieerde de verkoop per artiest zoals altijd weer per dag en de vond deze haar hoogtepunten zowel net voor als na het optreden. Maar weinig acts konden rekenen op een constante afzet. Een van die acts was de Band Zonder Banaan. Op alle drie de festivaldagen deden de T-shirts met "Verstand Op Nul En Nadenken" op de backprint het goed. Ook accessoires als BZB-mutsen en zonnebrillen gingen als warme broodjes over de toonbank. Uitzonderlijk voor een band die op de eerste dag op de planken stond.

Ook uitzonderlijk was de relatief goede verkoop van festivalopeners Right Direction.
De shirts van metalband System Of A Down kon men daarentegen niet eens aan de straatstenen kwijt.

Op dag 2 deden Urban Dance Squad en de Heideroosjes goede zaken terwijl Underworld althans qua shirtverkoop geen succes bleek te zijn. De totale afzet tijdens de eerste twee dagen viel volgens de staf van de verkooppunten tegen vergeleken met vorig jaar.

Dag 3 is traditiegetrouw de dag van de grote acts en de meeste bezoekers.
De T-shirtverkoop is dan altijd het hoogst en ook dit jaar was het geen uitzondering. Bestsellers waren Faithless, Skunk Anansie, Alanis Morrissette, Kula Shaker en Zita Swoon. Verliesposten waren Robbie Williams, Jewel, Ilse de Lange, en Jon Spencer Blues Explosion.

Nog altijd hot: skinny-boy/girlshirts. Alanis- en Faithless-skinnies verkochten goed. Door jonge meiden in het festivalpubliek werd veel gevraagd naar Skunk Anansie-skinnies, maar er waren slechts normale shirts in grote maten te koop. Ook veel naar gevraagd, maar nietverkrijgbaar: kogelvrije vesten van de Urban Dance Squad.
Bron: Uit het Pinkpop archief van de VPRO

Films op Pinkpop
Iedereen met een Pinkpop 3-dagenkaart kan op zaterdag-, zondag- en maandagavond in de openluchtbioscoop (op Camping A) genieten van de volgende films:
Zaterdag 22 mei:
22:00-00:00 Kurt & Courtney (GB, 1998), Een documentaire over het leven van Kurt Cobain en zijn relatie met Courtney Love.
00:00-02:00 Private Parts (VS, 1997), Komische verfilming van het leven van Amerika's meest controversiële radiopresentator, Howard Stern. Stern staat bekend als iemand die voor de radio geen enkel blad voor de mond neemt, zeker niet als het om zijn seksleven gaat. De film volgt de schlemiele Stern vanaf zijn schooljaren, toen hij als enige blanke op een zwarte school zat, via zijn eerste wankele stappen op radiogebied - een zeldzaam slechte DJ - tot aan zijn huidige shows waarin hij eindelijk zijn draai heeft gevonden. Stern en zijn vaste tegenspeelster Robin Quivers spelen zichzelf in het heden van de film en wel zeer overtuigend.

Zondag 23 mei:
22:00-00:00 Hype! (VS, 1996), Intelligente documentaire die, gewapend met een gezonde dosis ironie, de opkomst van de 'grunge' beschrijft, een muziekstroming die haar oorsprong had in Seattle. Dankzij bands als Nirvana en Pearl Jam werd 'grunge' rock een wereldwijd bekend fenomeen dat niet alleen talloze muzikanten beïnvloedde, maar ook bepalend was voor het modebeeld onder jongeren in de vroege jaren negentig. 'Grunge' had ook haar martelaren, zoals Nirvana zanger Kurt Cobain die zich op het hoogtepunt van zijn roem van het leven beroofde. HYPE! observeert deze ontwikkelingen met een bijna journalistieke distantie, terwijl de film tegelijkertijd het opwindende gevoel van de muziek weet over te brengen.
00:00-02:00 Lock, Stock And Two Smokin' Barrels (GB, 1998), Vier working-class mannen leggen hun spaargeld bij elkaar en zetten dit in bij een spelletje poker. Dit gaat niet geheel zoals ze gedacht hadden en aan het eind van het spelletje hebben ze een schuld van een half miljoen bij een plaatselijke gangster. Ze hebben een week de tijd om het geld bijeen te krijgen.

Maandag 24 mei:
23:00-01:00 Bean, The Movie (GB, 1997), BEAN was een van de grote publieksfilms van de Engelse cinema van het afgelopen jaar. De avonturen van de onnavolgbare Mr. Bean, een televisiecreatie van de Engelse komiek Rowan Atkinson, werden voor de gelegenheid in speelfilmvorm gegoten. Bean is in de film in dienst van de British Royal National Gallery, die niets liever wil dan hem lozen. Hij wordt naar Amerika gestuurd om de leiding te voeren over het transport van een kostbaar schilderij. Vanzelfsprekend ontaardt deze operatie onder supervisie van Mr. Bean in totale chaos.
(Bron bovenstaande filmomschrijvingen: 24h Cinema Service)

Ridder Smeets van Oranje
Jan Smeets is afgelopen Koninginnedag benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. De 54-jarige Pinkpop-organisator ontving deze koninklijke onderscheiding als dank voor zijn jarenlange inspanningen voor jongeren en cultuur en voor zijn aktieve rol in de Limburgse politiek van de afgelopen 20 jaar. Smeets werd afgelopen donderdag met het lintje verrast. Een actiecommitee was het afgelopen jaar buiten zijn medeweten om bezig met het lobbyen voor zijn onderscheiding. Aangezien de voorbereidingen voor Pinkpop 1999 nog in volle gang waren (en zijn) moest gehaast worden met de vieringen rond de hoge eer die hem ten deel viel. Smeets zelf zegt trots te zijn op zijn titel, alhoewel er wel een lichtelijk bitter smaakje aan klijft. Volgens het actiecommitee was het namelijk de bedoeling dat de titel pas tijdens Pinkpop aan hem zou worden gepresenteerd door staatsecretaris Rick van der Ploeg. Door allerlei redenen mocht dat helaas niet gebeuren. Smeets wordt in Dubbel Check van 4 mei 1999 geinterviewd over zijn onderscheiding en het verloop van de voorverkoop van Pinkpop (Bron: VPRO dinsdag 4 mei 1999 - 15:43 door Ariëën Rasmijn)

Grote belangstelling voor 30e Pinkpop
De kaartverkoop voor de 30e editie van Pinkpop verloopt voorspoedig. Al meer dan 35.000 toegangsbewijzen zijn over de toonbank gegaan, ruim 10.000 meer dan vorig jaar rond dezelfde tijd. Totaal is ruimte voor 65.000 mensen. Organisator Jan Smeets is zeer te spreken over de te verwachten toeloop. Tot op heden zijn evenveel driedaagse-kaarten als biljetten voor de slotdag verkocht. Verder is door de organisatie bekend gemaakt dat de campingnachten weer als vanouds door dj's worden opgeluisterd. Ook is opmerkelijk dat de eerste kermis-attractie het Limburgse festival binnendringt: er kan dit jaar voor het eerst tijdens Pinkpop worden 'gebungeejumped'. Dat is opmerkelijk omdat organisator Jan Smeets altijd heeft gezegd dat hij van zijn festival geen kermis wilde maken.
(Bron: VPRO dinsdag 4 mei 1999 - 15:29 door Erwin Blom)

Oboema presenteert Pinkpop
Jiskefet-acteur Michiel Romeyn is de laatste toevoeging aan het nieuwe team podium-presentatoren voor Pinkpop 1999. Samen met standup-comedians Howard Komproe en Najib Amhali, bekend van de Comedy Train, zal hij het Pinkpop-publiek tussen de optredens door onderhouden. Het drietal vervangt cabaretiers Lebbis & Jansen als presentatoren. Dolf Jansen kan niet van de partij zijn omdat hij een halve marathon moet lopen. De naam van Michiel Romeyn als mogelijke presentator gonst al sinds februari rond, sinds de persconferentie waarop de eerste namen van optredenden bekend werden gemaakt. De organisatie raakte vervolgens in onderhandeling met de acteur, bekend als o.a. Storm uit Debiteuren, Crediteuren en 'de witte neger' Oboema. Romeyn wilde aanvankelijk een uitgebreide act voorbereiden voor zijn deel van de presentatie, maar de Pinkpop-organisatoren zagen daar om allerlei redenen geen heil in.
(Bron: VPRO maandag 3 mei 1999 - 21:38 door Ariëën Rasmijn)