Entree: 3 dagen met camping kost dit jaar € 195,00. losse dagkaart kost € 95,00 (v.v. prijzen incl. € 5,00 servicekosten). De start van de voorverkoop staat gepland op zaterdag 11 maart 2017. o.v.
Bestel je kaartjes via internet in Nederland, koop je kaartje in ieder geval NIET hier.
Buro Pinkpop steunt de strijd tegen het doorverkopen van kaarten tegen woekerprijzen via de actie: weet waar je koopt. Toch opgelicht, meldt dit hier
Weer: hopelijk droog en warm Toeschouwers: ??.000 totaal
Presentatie: Eric Corton, Frank van der Lende, Eva Cleven en Sander Ruijters
Pinkpop voorpret op NPO Cultura
Komend weekeinde staat het popfestival Pinkpop op het programma. NPO Cultura komt deze gehele week met een groot voorprogramma voor de komende editie. Vanaf vanavond is er elke avond om half acht concerten van eerdere Pinkpop-edities te zien, gehost door de vaste gezichten van Pinkpop. Programma Maandag 29 mei: Eric Corton met onder anderen Queens Of The Stone Age, Metallica, My Baby en Muse. Ook besteedt Corton aandacht aan het optreden van Audioslave (met de onlangs overleden zanger Chris Cornell) op Pinkpop 2003. Dinsdag 30 mei: Eva Cleven met onder anderen Broederliefde, John Mayer, Typhoon en Lauryn Hill. Woensdag 31 mei: Giel Beelen met onder anderen Passenger, N*E*R*D, Rage Against The Machine en Moloko. Donderdag 1 juni: Michiel Veenstra met onder anderen Oasis, Bruce Springsteen, Doe Maar en Green Day Vrijdag 2 juni: Leo Blokhuis: Met onder anderen Pearl Jam, Faithless, Radiohead en Rag 'n Bone Man
Guus Meeuwis maakt van Pinkpop de gezelligste braderie dankzij de langste polonaise van Landgraaf
Misschien is het wat kinnesinne tussen Limburg en Brabant, dat Guus Meeuwis nog nooit in Landgraaf stond. De stadionvullende Brabander zit ook nog eens in een andere vijver dan waar Pinkpop uit vist. Maar nu het festival aan het aftasten is welke lijn te volgen, kan het wel. Op het hoofdpodium meteen, want hey, iemand die al jaren het PSV-stadion uitverkoopt, kun je ook niet echt meer op een kleiner podium zetten.
Die stadionervaring betaalt zich direct uit. 'Ik wil je, blijf bij me,' al bij de eerste regel van het allereerste refrein is alle mogelijke twijfel rond de boeking weg. Het hele veld neuriet voorzichtig mee terwijl de twijfelaars naar de bar sprinten om nog snel een blaadje bier te halen. Als tweede nummer 'Het Is Een Nacht' wordt ingezet', brult het hele veld al mee, om iets later bij 'Geef Mij Je Angst' nog harder mee te doen. En zo wordt het alleen maar meer, met als logische hoogtepunten afsluiters 'Brabant' en 't Dondert en Bliksemt'. Zo hard is er dit weekend nog niet gezongen, zelfs niet door de Beliebers. Het begint wat onwennig, maar al snel zijn er polonaises. Heel grote polonaises. Pinkpop verandert in een Brabantse braderie, waar iedereen net te dronken is en het allemaal niet meer uitmaakt of de muziek nou goed of slecht is (want echt goed wordt het nergens). Het is gewoon lekker meezingen en bierdrinken met Guus als voorganger, en dat is op Pinkpop altijd welkom. Het moment: Egens halverwege de set blijkt Cocu ook rond te lopen op Pinkpop. 'De baas van het Philips-stadion' komt even kijken hoe zijn huismuzikant het bij z'n uitwedstrijd doet. Bron:VPRO door Ralph-Hermen Huiskamp
Alle aandacht van deze Pinkpop ging naar Justin Bieber, en of ie nou wel of niet een goede headliner zou zijn. Te weinig oog was er voor de andere twee, de twee rockacts die we de afgelopen tien jaar al twee keer eerder zagen op Pinkpop. Green Day pakte gisteren op herhaling het veld in, Kings Of Leon deed dat – ook net als de vorige keer – niet. En zo gaat deze Pinkpop als een nachtkaars uit.
Ok, als je hier dit weekend was met je 14-jarige Belieber-dochter, ben je vermoedelijk om 19:00 uur uit Landgraaf vertrokken. Heel begrijpelijk, want morgen gewoon weer naar school natuurlijk. Het is een van de verklaringen voor het angstaanjagend lege voorvak bij Kings Of Leon, de grote afsluiter van Pinkpop. Het hele optreden kun je er gemakkelijk naar binnen, een unicum voor een Pinkpop headliner. Tel daarbij op dat ongeveer 15.000 bezoekers vandaag sowieso thuis bleven. Normaal staat de gracht voor het podium ook nog eens vol met radio-dj's, label-types en Lucas Hamming. Ook die zijn er niet. Hier is iets heel merkwaardigs aan de hand. Hoe kan Pinkpop zo als een plumpudding in elkaar zakken?!
Geen overtuigende indruk Toch is het niet zo verwonderlijk. De band rond drie broers en een neef uit Nashville stond hier de afgelopen jaren al twee keer (in 2011 en 2013), en toen maakten ze bepaald geen overtuigende indruk. Er was in die tijd nogal wat gezeik, vooral toen zanger Caleb in Dallas stomdronken van het podium stapte en niet meer terugkeerde. 26 optredens door het afvoerputje. De terugkeer in 2013 voelde niet al te gepassioneerd en ook vanavond gebeurt er in het eerste halfuur helemaal niets waarvoor je langer had moeten blijven. Ja, de band speelt strak, net als altijd. En ze hebben goede songs: het felle 'Taper Jean Girl' bijvoorbeeld, of het slepende 'Manhattan', met een fraai galmende gitaar en een kort-funky baslijn. Maar vuur is er niet en de respons op het veld is nul.
Tot de band als negende liedje zomaar zijn eerste troef uitspeelt: 'Sex On Fire', de grote doorbraakhit. Het nummer waarmee een gerespecteerde indierockband uit het middensegment ineens gekatapulteerd werd tot in de voetbalkantine. Het licht gaat vol aan op het veld, meisjes gaan op de schouders, iedereen brult de moderne rock classic uit volle borst mee. Het is echt bizar om te zien, en misschien nog wel het best vergelijkbaar met een gezapig potje voetbal in de middenmoot waar ineens een wereldgoal wordt gemaakt. Het was ook nog voor dat liedje dat Caleb Followill voor het eerst iets tegen het publiek zegt. Of mompelt eigenlijk. Of we zin hebben in 'fun'. Het blijkt slechts een van de twee keren dat hij zich tot zijn fans wendt, de tweede keer is na het laatste nummer.
En daar gaat het elke keer fout bij Kings Of Leon. De band speelt strak, sterke songs zijn er genoeg, maar er ontstaat totaal geen chemie, noch op het podium, noch tussen band en publiek. Ook na een uur spelen is het nog steeds rustig. De meeste mensen staan wat met elkaar te praten of met hun telefoon te kloten, slechts een handjevol mensen is betrokken bij wat er op het podium gebeurt. Vergelijk dat eens met Green Day gisteren, dat alle trucs uit de kast haalde om het publiek op te jutten. Toen stond vanaf het eerste moment het veld in vuur en vlam, nu valt goed liedje na goed liedje dood.
De tweede helft van de set is wel wat overtuigender. Nog altijd is er geen interactie. Niets doet de band om een moment te creëren, maar er zitten wel wat songs in dat deel van de set met een natuurlijke drive. 'Find Me' bijvoorbeeld, of de lekkere rammer 'Supersoaker', waarin de rasp in de stem van Caleb net even wat rauwer klinkt. Maar één keer veert het veld écht op, bij die andere klassieker uit het doorbraakjaar: 'Use Somebody'. Het zijn echt alleen die twee nummers die aansluiting vinden bij het grote publiek, en dat is verdomde weinig voor een grote afsluiter. We hebben het eerder gezegd dit weekend: dat doet ons eigen Kensington toch echt beter. Vijf minuten later is het klaar, een half uur eerder dan aangekondigd. Nog voor de laatste noten van ’Waste A Moment' (die supersterke single) weggestorven zijn, plopt er al een liedje van Todd Rundgren aan.
Onbevredigd Over. Uit. Pinkpop 2017 komt niet tot een climax. Niet alleen de Beliebers zijn voor het zingen de kerk uit, headliner Kings Of Leon laat de overblijvers ook nog eens onbevredigd achter. Konden we vier jaar geleden nog met goed fatsoen zeggen dat die arme jongens ook maar overvallen waren door het grote succes, inmiddels heeft de band genoeg tekenen gegeven op dit niveau te willen blijven, en intussen helemaal niets geleerd over de regels van het spel. Zelfs Live was vandaag beter. Gênant.
Setlist Mary, Radioactive, Taper Jean Girl, Fans, The Bucket, Eyes on You, Manhattan, Back Down South, Sex on Fire, WALLS, Find Me, On Call, Supersoaker, Reverend, Closer, Crawl, The Immortals, Notion, Use Somebody, Waste a Moment
Het moment: En toch he, je zal maar zo'n super song als 'Sex On Fire' geschreven hebben. Een indierocksong met zo'n onweerstaanbare energie, een liedje dat echt iedereen hier op het veld kent. Een liedje dat van het ene op het andere moment gezapigheid kan omtoveren in euforie. Bron:VPRO 6 juni 2017 door Atze De Vrieze / Video: Summervibzz