48e EDITIE / 30e KEER IN LANDGRAAF
2017 Updated 6 juni 2017
Datum: 3 t/m 5 juni 2017
Acts: zie programma  Info voor Landgraaf bezoekers

Locatie: Megaland Landgraaf

Entree: 3 dagen met camping kost dit jaar € 195,00. losse dagkaart kost € 95,00 (v.v. prijzen incl. € 5,00 servicekosten). De start van de voorverkoop staat gepland op zaterdag 11 maart 2017. o.v.
Bestel je kaartjes via internet in Nederland, koop je kaartje in ieder geval NIET hier.
Buro Pinkpop steunt de strijd tegen het doorverkopen van kaarten tegen woekerprijzen via de actie: weet waar je koopt. Toch opgelicht, meldt dit hier

Weer: warm met af en toe een fikse bui
Toeschouwers: 43.000 totaal

Presentatie: Eric Corton, Frank van der Lende, Eva Cleven en Sander Ruijters

BELANGRIJKE OPROEP:
Heb jij als pinkpopbezoeker mooie foto's gemaakt van de bands en artiesten,
en wil jij dat deze vereeuwigd worden op deze website verzoek ik je om op te nemen
BELANGRIJKE OPROEP!!!

Krantenartikelen  Statistieken  Veel online videoclips  Veel foto's  Pinkpop foto's  NPO Cultura  Setlists  Pinkpop App  Pinkpop App IOS

Pinkpop voorpret op NPO Cultura
Komend weekeinde staat het popfestival Pinkpop op het programma. NPO Cultura komt deze gehele week met een groot voorprogramma voor de komende editie. Vanaf vanavond is er elke avond om half acht concerten van eerdere Pinkpop-edities te zien, gehost door de vaste gezichten van Pinkpop.
Programma
Maandag 29 mei: Eric Corton met onder anderen Queens Of The Stone Age, Metallica, My Baby en Muse. Ook besteedt Corton aandacht aan het optreden van Audioslave (met de onlangs overleden zanger Chris Cornell) op Pinkpop 2003.
Dinsdag 30 mei: Eva Cleven met onder anderen Broederliefde, John Mayer, Typhoon en Lauryn Hill.
Woensdag 31 mei: Giel Beelen met onder anderen Passenger, N*E*R*D, Rage Against The Machine en Moloko.
Donderdag 1 juni: Michiel Veenstra met onder anderen Oasis, Bruce Springsteen, Doe Maar en Green Day
Vrijdag 2 juni: Leo Blokhuis: Met onder anderen Pearl Jam, Faithless, Radiohead en Rag ’n Bone Man


Jack Savoretti

Anne-Marie

Gavin James

Undeclinable Ambuscade

My Baby

James Arthur

Kodaline
We hadden veel hoop toen Kodaline hun eerste album enkele jaren geleden uitbracht. De nieuwe Coldplay was geboren werd overal toen verkondigd, maar nadien ging het enkel bergaf voor de Britten. Hun nieuwe muziek sloeg niet meer aan en dat zagen we ook op op Pinkpop. All I Want’ en ‘High Hopes’ werden duchtig meegezongen door de Nederlanders, maar daar bleef het ook bij. De groep gaf de weide een overdosis ooooooh’s en aaaaah’s met hun recenter werk, maar dat werkt niet altijd. Kodaline zal wat meer aan hun muziek moeten sleutelen dan aan hun live-act. Enkel zo mogen ze zich aan een promotie op de festivalaffiches verwachten.
Bron:
Belang van Limburg

Met hun bekendste nummer All I Want neemt de Ierse band Kodaline afscheid van een zonovergoten Pinkpop.
De zondag doet tot een uur of vijf zeker zijn naam eer aan.
Niet te moeilijk De muziek van Kodaline past er naadloos bij: niet te moeilijk, pretentieloos en lekker op de achtergrond als je even een tukje wil doen. Wat de meeste Pinkpop bezoekers op de tweede festivaldag ook doen tijdens het optreden van de band. Lekker languit op het gras, biertje in de hand en af en toe wegdromen bij de luisterliedjes. Kodaline krijgt het hoofdpodium van de Pinkpop-programmeur en is een lekker 'tussendoortje', dertien in een dozijn pop. Waar niets mis mee is, zeker niet als je aan 't genieten bent van Pinkpop-dag twee en energie wil sparen voor hoofdact Green Day of straks een dansje wagen wil als de heren van Broederliefde het veld gek maken.
Fans blij Maar goed, terug naar Kodaline. Vriendelijke gasten, goede muzikanten die sinds vijf jaar samen spelen als Kodaline, maar daarvoor al menig meisjes (en jongenshart) harder lieten kloppen onder 21 Demands. Met hun 'debuutnummer' All I Want knallen ze menig hitlijst in, net als met de nummers High Hopes en Honest. De band speelt naast deze bekende melodieën ook enkele nieuwe nummers zoals Brother. Fans blij, band blij. Ze hebben al aangekondigd dat ze bezig zijn met hun derde studio-album. Leuk voor de fans.
Bron: De Limburger 4 juni door Kim Noach


Busty And The Bass

The Charm The Fury
De pop in Pinkpop is dominant dit jaar. Kijk naar het hoofdpodium, en eigenlijk naar het hele programma. Maar dat betekent niet dat er niks hards meer op het terrein te vinden is. Gelukkig maar, blijkt bij The Charm The Fury. 'Ik wil een circle pit zien,' schreeuwt frontvrouw Caroline Westendorp al vroeg in de show. 'Het is godverdomme een metalconcert.' Op papier logisch dat ze het zegt, zo in het weekend, ergens tussen Sean Paul, Bieber en Martin Garrix. Opgehitst door pijlsnelle kickdrums en lompe metalriffs, wordt er voor het podium als een gek in een rondje gerend, een wall of death gebouwd, gecrowdsurfd, en nog eens een pit gebouwd. Garrix is niet de enige die een lading energie in Pinkpop kan pompen. Vooraan staat een mager jongetje van een jaar of acht, met beugel en tanktop, op zijn tenen om tussen de mensen door iets van de pit te zien. Hij glundert het uit, headbangt mee en steekt om de haverklap wild zijn vuist in de lucht. Hoezo de kids komen alleen voor pop?
Het gastje heeft groot gelijk. Westendorp schakelt moeiteloos over van grunts van ver uit haar strot naar theatrale zang, zet haar voet op de monitor om te headbangen en klimt vervolgens weer op de hekken om de pit nog harder aan te wakkeren. En ondertussen verweeft de band de venijnige metalcore basis met hardcore lompheid. Metallica's Seek & Destroy komt ook nog voorbij.
Het Moment: Hoe gemeen het allemaal ook klinkt, het zijn eigenlijk heel lieve types. De gitarist kan er namelijk eigenlijk niet bij zijn, wegens een dronken actie vorige week. De invaller heeft maar vijf dagen kunnen oefenen, maar nailed het gewoon.Toch wordt de eigen gitarist voor een nummertje op het podium gehaald, om even - met hand in het gips, mee te grunten. 'Anders kan hij niet zeggen dat ie op Pinkpop gestaan he?'. Gelukkig voor hem kan het niet anders dat The Charm The Fury nog eens terug mag komen. Want dit is gewoon de grote doorbraak van de Amsterdammers.
Bron:
VPRO 3 juni 2017 door Ralph-Hermen Huiskamp / Video: Jean Wertz



Clean Bandit
Als je een Grammy in de wacht kan slepen, is kwaliteit een garantie. Maar Clean Bandit presteerde dit keer meer dan dat. Het zonnige weer deed hun set alle eer aan, maar het waren vooral de twee powerzangeressen die Grace Chatto bijstonden, die voor de sfeer zorgden. Chatto haar stem was vaak te fragiel om de stevige beats en drums te overstemmen. Het Britse danscollectief bracht de nodige vioolintermezzo’s, waardoor kippenvel nooit ver weg was. Muzikanten pur sang, ze zijn dan ook begonnen met klassieke muziek, en combineerden dat na een tijd met dance. Alle hits passeerden de revue: 'Symphony' werd afgewisseld met 'Come Over'. 'Rockabye' kreeg een heel stevige drum met zich mee waardoor het lied zowaar nog meer aansloeg en afsluiten deden ze, hoe kan het ook anders, met hun Grammy-award winnende song 'Rather be'. Het ging er bij het publiek in als zoete koek. We kijken uit naar hun komst naar de Dancehall op Pukkelpop, daar zullen ze nog beter tot hun recht komen dan op een openluchtpodium.
Bron:
Belang van Limburg

Er waren momenten genoeg tijdens deze show op Pinkpop dat de Britse elektronische popgroep Clean Bandit onderuit had kunnen gaan. De aanstekelijke dansbare liedjes zitten immers vol addertjes onder het gras, met moeilijke toonladders en uithalen die je met zomaar een paar muzieklesjes niet je strot uitkrijgt. Menigeen popzangeresje zou uit de bocht zijn gevlogen, maar Clean Bandit blijft live sterk overeind. Niet in de laatste plaats doordat veel instrumenten live worden bespeeld en de liedjes daardoor extra rijk klinken. Geen platte elektronische beats maar volwaardig vioolspel, prettig!

Sexy vioolspel Grace Chatto is het glanzende middelpunt van het geheel. En deze middag letterlijk dankzij haar broekpak vol gemozaïekte stukjes spiegel en lange vlecht. Op het Songfestival had ze zo in ieder geval niet misstaan. Op het podium is Chatto de spil van de groep, als multi-instrumentalist (cello en percussie) en zangeres heeft ze de hoofdrol. En pakt die ook, met verleidelijke dansmoves. Maar ook de twee andere zangeressen, een violiste (dankzij haar gewaagde outfit was vioolspel nog nooit zo sexy) en drie mannelijke bandleden geven hem van jetje en schotelen een zomers festijn voor.
Dansbare liedjes Want terwijl de zon volop schijnt presenteert de band een menu vol vrolijkheid, met dansbare liedjes die in veel gevallen aardige plekken in de hitlijsten aantikten. In een enkel geval opgefleurd met een flard van een klassieker: we horen Strike’s U Sure Do (You sure make me feel like loving you).
Sean Paul Met een beetje geluk zien we Clean Bandit vanavond nog een keertje op het podium bij Sean Paul, vergezeld door zangeres Anne-Marie. Het kan toch geen toeval zijn dat de drie acts op precies dezelfde dag op het affiche staan en samen net een lekkere hit hebben gescoord met hun Rockabye? Laten we duimen.
Bron: De Limburger 4 juni door Ruud Maas


Broederliefde
“En we gaan naar reeeeechts! En nu naar liiiiiiinks!’ Zo net voor het avondeten stonden de Rotterdamse straatjochies van Broederliefde op het hoofdpodium. Deze hippe hiphoppers scoorden vorig jaar in Nederland meer streams op Spotify dan pakweg Drake of Justin Bieber, en dat is eraan te merken. In tegenstelling tot bij het optreden van voornoemde Canadese flapdrol is het Pinkpoppubliek razend enthousiast bij elk nummer van deze Rotterdamse hitmachine. Nummers als ‘Ik Was Al Binnen’ en ‘Jungle’ zijn voorlopig nog enkel wereldhits boven de moerdijk, maar die aanstekelijke mix van rap, R&B, dancehall en Caraïbische vibes zouden elke weide spontaan doen shaken. Dan mag een clicheetje – handjes op mekaar, allemaal bukken en springen – gerust de revue passeren. Dat ze op een bepaald moment met volle overtuiging rappen over een ‘Krok Mesjeu’ (‘Je t’aime fromage, le croque monsieur’: prijzen win je er niet snel mee) zullen we dan ook maar met de mantel der liefde bedekken.
Bron:
Belang van Limburg

Wat waren ze toch boos toen Pinkpop het nieuws voor het eerst naar buiten bracht dat de Rotterdammers van Broederliefde zouden afdalen naar Landgraaf. De die-hard Pinkpoppers waren nog maar net een paar weken bekomen van het nieuws dat Justin Bieber naar hun geliefde festival zou komen en met Broederliefde erbij was het al helemaal een 'kinderfeestje'. Even daarbij vergetende dat de mannen in 2016 al op Stage 4 stonden en dat de vetste hiphop-optredens op Pinkpop zonder twijfel op de Main Stage waren met De Jeugd Van Tegenwoordig en The Opposites. Drie keer raden hoe die aankondigingen destijds werden ontvangen.

Het lijkt onder een stralend zonnetje iedereen in de voorste vakken weinig te deren, een paar uitzonderingen daargelaten, want voor Green Day zijn er toch nog een aantal fans die deels gelaten het optreden van Broederliefde ondergaan, het andere deel doet schoorvoetend mee met wat licht geknik. Het verwachte kinderfeestje blijft uit: natuurlijk zijn er vandaag wel wat kinderen bij, maar als je over de hele linie kijkt, dan is de gemiddelde leeftijd echt een stuk hoger dan bij Bieber. Hier is het publiek divers en belangrijk ook: gretig, want voor de huil-snik-pop van Gavin James en Kodaline die ze al wat uren hebben doorstaan, daarvoor zijn ze niet naar Landgraaf gekomen. Wel voor een act die zich laat aankondigen met een filmtrailerstem die met een overdreven Engels accent de palmares van Broederliefde opleest. Nergens voor nodig, de show spreekt voor zichzelf.
Want wat je ook vindt van Broederliefde, het is knap hoe ze in een paar jaar tijd een reputatie hebben opgebouwd met zoveel hits. Negentien nummers én wat interactiemomentjes tussendoor worden in amper drie kwartier tijd opgevoerd en het optreden voelt desondanks geen moment gehaast. Dat ligt grotendeels aan de focus die de mannen hebben; een uitgerekt, tweeënhalf durende show zoals in Het Kasteel is dit niet; dansen zul je en dansen doe je op de warme dancehall-beats die het verdwijnen van de zon achter de wolken doet vergeten. De grootste hits worden geclusterd: het zompige 'Labanta' wordt voorzien van een stukje 'Drank En Drugs' en vloeit over in 'Nu Sta Je Hier' en iedereen moet meespringen van links naar rechts op 'Ik Was Al Binnen' voordat onder luid gejuich het intro van 'My Love' wordt ingezet die in de remix een enthousiast publiek lokt om nóg hoger te springen.
Wat ook helpt is hoe goed het geluid tot zijn recht komt op de Main Stage. De bassen zijn te voelen, zonder dat ze overheersen en Emms, Jerr, Sjaf, Mella voelen elkaar feilloos aan. Natuurlijk; er wordt nog wel eens vals over de backing track gezongen, maar storend? Mwah. Daarvoor zijn dat soort momenten spaarzaam en kan het publiek ook worden ingezet als koor.
Voel je al de 'maar'? Ja? Okee, komt ie: máár van een uitmuntende show kunnen we niet spreken. Daarvoor zitten er nog te veel nummers in de set die bij dit hitjespubliek te onbekend zijn, iets waar Broederliefde zelf weinig aan kan doen, maar het energieniveau ligt beduidend lager bij nummers als 'Qu'est Qu'il Ya' en 'Friendzone'. Dan valt ook op waarom het moeilijk kan zijn om op dat soort momenten iedereen aan het springen te krijgen: de afstand tussen publiek en podium speelt Broederliefde parten. Vergelijk het concert hier met hun optreden op Lowlands waar de voorste rijen zowat het gespit konden voelen; dat is een wisselwerking die in Landgraaf nog wel eens wordt gemist.
Daarnaast speelt mee dat op de Main Stage te weinig gebeurt om het ook voor de rijen achter spannend te houden. Vergelijk dat met de optredens van De Jeugd Van Tegenwoordig en The Opposites waarbij zoveel gebeurde en de muziek zich misschien ook meer leent voor de Main Stage zelf. Want uptempo tracks heeft Broederliefde niet zo veel en dat is hun stijl ook helemaal niet; die leent zich veel meer voor een prachtig mooi buitenpodium met een kleinere capaciteit..., ja, eigenlijk de 3FM Stage dus. Hebben die Pinkpoppers dus toch deels gelijk.
Het publiek: Rond de twintig, weinig papa's en mama's en nog minder fans van Green Day.
Was het goed: Ja, maar we hebben ze beter gezien.
Het nummer: 'Jungle' natuurlijk, al komt de remix van 'My Love' daar wel dicht bij in de buurt.
Het moment: Twee meiden laten zich (door de muziek?) op het terrein bij Broederliefde verleiden tot een goede tongsessie, iets wat de regisseur bij de Main Stage in de gaten heeft en wij dus ook. Hmmmmm... Nee, wacht, 'Jungle'. Absoluut 'Jungle'
Bron: VPRO 3 juni 2017 door Bas Van Duren


Amber Run


Birdy


Biffy Clyro
Video:
Jean Wertz



Imagine Dragons
Je zou er jeuk van kunnen krijgen zoals je ook van die andere band uit Las Vegas (The Killers, ja!) jeuk kunt krijgen, maar het is allemaal wel zo goed gedaan dat je de kwaliteiten ervan niet kunt ontkennen. Daarbij is vooral Reynolds het type dat je niet snel zult vergeten. Met grootse gebaren zwalkt hij over het podium, en hij lijkt het liefst met zijn neus op het publiek te staan terwijl hij die refreinen eruit perst met een manische blik in zijn ogen. Hij zegt een sinusinfectie te hebben en alle hulp van het publiek te kunnen gebruiken, maar zijn brul is nog altijd indrukwekkend. Als dat derde album van de band – dat deze maand nog moet verschijnen – meer hits bevat, zou het zomaar kunnen dat Imagine Dragons over twee jaar uitgroeit tot de act die Pinkpop kan afsluiten, en dat zou geheel terecht zijn.

Oké, klein kritiekpuntje dan: die gitaarsolo richting het einde van de show is wel heel vervelend, en Pinkpop laat zich even van z’n lelijkste kant zien wanneer de riff van ‘Seven Nation Army’ wordt ingezet. Binnen twee seconden beginnen gasten vanaf het hele veld al te brullen dat alle Duitsers homo zijn, zoals ze dat gisteravond ook al deden toen Martin Garrix de White Stripes-klassieker inzette. Sorry hoor, maar dat kan echt niet meer.
Hun eigen hit 'Radioactive' zou overigens zomaar in de boeken kunnen gaan als een rocknummer dat al even groot is als 'Seven Nation Army'. Ze sluiten er vanzelfsprekend mee af, en zetten hem extra dik aan met gigantische trommels. Het is een song van het kaliber waarmee je een festival majestueus kunt afsluiten, een nummer dat de suggestie wekt van een revolutie, maar vaag genoeg zodat je zelf mag interpreteren of het gaat om een opstand tegen Trump, of toch een persoonlijke wake up-call waarbij het roer om gaat. 'Welcome to the new age, to the new aaaage!'
Het publiek: Laat zich heel aardig wegblazen door het grootse geluid.
Was het goed: Of je het nou kutmuziek vindt of niet, je kunt niet ontkennen dat de band uit Las Vegas zomaar zou kunnen uitgroeien tot headliner van de toekomst.
Het nummer: 'Radioactive' is de song waarmee je een festival majestueus zou kunnen afsluiten.
Het moment: 'Ik ga niet liegen, het is best zwaar om een Amerikaan te zijn op dit moment. We hebben veel werk te doen. Hee, waag het niet te lachen!’ Gelach. 'Maar weet je wat? Ik geloof in de toekomst. Of nou ja, over drie jaar in de toekomst.'
Bron:
VPRO 3 juni 2017 door Timo Pisart / Video: VPRO


Bomba Estéreo

Rancid

Sean Paul
Dat Sean Paul een hitwonder is, lijdt geen wonder. Gimme the light, Get Busy, Baby Boy, Cheap Thrills, … . Zowel solo als met Beyoncé, SIA, Clean Bandit, … doet de man het uitzonderlijk goed. Het mocht dan ook niet verwonderen dat de weide goed vol liep voor de van oorsprong Jamaicaanse artiest. Het eerste half uur deed Sean Paul wat je van hem zou verwachten: hij zweepte het publiek op, deed de vrouwen naar adem happen met zijn weinig tot de verbeelding overlatende bewegingen en de grootste hits die hij één voor één afvuurde. Toen was de mans kaars echter uit. Zijn mederapper moest het alsmaar meer overnemen, terwijl Sean af en toe nog een woord er tussen zwierde en wat expliciete moves met zijn danseressen maakte. Het absolute dieptepunt van het optreden was zijn versie van Rockabye, waarvoor hij samenwerkte met Clean Bandit. Enkele uren eerder hadden die laatste een uiterst stevige versie van het lied neergezet, een versie waaraan de Jamaicaan voor geen meter kon tippen. Het publiek leek het echter allemaal niet te deren. Zij dansten vrolijk op de zuiderse beats en de oorwurmen van hits.
Bron:
Belang van Limburg

Al eens een wulpse meid in een badpak en kniebeschermers met haar billen zien schudden terwijl ze op een speelgoedtrompet blaast? Welkom in de wereld van Sean Paul.
Hij heeft zich in de afgelopen vijftien jaar, sinds zijn doorbraak met nummer één-hit Get Busy, ontpopt als cultfiguur en komt met dit soort stunts weg. Voor preutsheid is daarbij geen plek, als we kijken naar hoe hij en zijn danseressen op het podium tekeergaan, ook met elkaar. Sean Paul is nu eenmaal niet de beste zanger ter wereld, maar op Pinkpop gaat het publiek moeiteloos met hem mee in zijn medley van dancehall-, reggaeton en r&b-liedjes waarbij je nauwelijks stil kunt blijven staan. Het is allemaal zo fout dat het hartstikke lekker is.

Zijn naam wordt tijdens shows – niet in de laatste plaats door hemzelf – elke paar minuten wel een keer door de microfoon geroepen en in Landgraaf is dat natuurlijk niet anders. Hij laat meer scheepstoeters brullen dan in menig haven in een week klinken en Sean Paul heeft een verzameling bliepjes bij zich die in een foute kermisattractie niet zou misstaan.
Op Pinkpop neemt hij ons mee op een wereldreis, vertelt hij, en dat klopt heel aardig. Door zijn samenwerkingen met vele artiesten van diverse komaf komen behoorlijk wat landen voorbij, aangevuld natuurlijk met zijn eigen exotische melodieën. We horen Australië (Sia), Ierland (Ed Sheeran), de Verenigde Staten (Beyoncé en Blu Cantrall), Spanje (Enrique Iglesias) en het Verenigd Koninkrijk (Dua Lipa). Opvallend is overigens dat Anne-Marie en Clean Bandit die vandaag eveneens op het programma stonden niet even aanhaken bij hun gezamenlijke hit Rockabye. Het mag de pret niet drukken. Sean Paul deed wat je van hem mag verwachten: een heel dik feestje bouwen.
Bron: De Limburger 4 juni door Ruud Maas / Video: VPRO


Green Day
Binnen 24 uur ging op Pinkpop de tijd meer dan 20 jaar terug. Wierp de komst van Justin Bieber gisteravond een, enigszins bewolkte, blik op de toekomst, Green Day transporteerde het festival zondagavond weer terug naar het tijdperk waarin pretpunk en vlammenwerpers als het toppunt van festivalvermaak golden. Het was voor iedereen die zich zaterdag bij Bieber afvroeg of lusteloze en luie popsterren werkelijk de nieuwe norm waren een prettig tijdreisje. Want hoewel Green Day goed beschouwd weinig meer serveerde dan onbekommerde nostalgie, staat de band na een loopbaan van ruim 20 jaar nog steeds voor opgestroopte mouwen en onuitputtelijke energie. Zo werd het een weliswaar voorspelbare - in januari werkte Green Day in de Ziggo Dome nagenoeg dezelfde setlijst af - maar toch vrolijkstemmende rockshow. Eentje die politiek activisme ('Say no to Donald Trump! Let's say yes to unity') kruiste met een onschuldige drift zo hard mogelijk feest te vieren. Voor het bereiken van die doelen bezit het Amerikaanse drietal enkele krachtige wapens: een inmiddels ruim gevuld hitreservoir, een aangeboren talent voor publiekeparticipatie (Vraag: 'Hey?' Antwoord: 'Hoooooooo!') en een frontman die niet rust voor hij de laatste grasspriet van een festivalweide heeft bereikt.

Waren er op Pinkpop tienermeisjes die schrokken van die gekke meneer met de zwartomrande ogen en het schoensmeerhaar? Absoluut. Ze waren zelfs in de meerderheid aan de kassa's vooraf. Zo trok de zondag zo'n 20.000 bezoekers minder dan Biebers en Garrix' zaterdag. Het kan daarom niet anders dan dit is de laatste keer geweest dat Green Day als headliner op Pinkpop speelde. Want waar in deze recensie 'nostalgisch' staat geschreven, had net zo makkelijk gedateerd kunnen staan. Er zijn tijden geweest dat het achter elkaar gespeelde superduo When I Come Around/Minority net zo actueel was als de dubbelslag Let Me Love You/Sorry van Bieber gisteren. Die zijn inmiddels vervlogen. Het was in die zin een geruststelling dat zanger Billie Joe Armstrong in de menigte nog een schattige jongetje wist te vinden om op het podium enkele akkoorden op gitaar mee te spelen. De blik op het gezicht van de 11-jarige Juul, toen hem werd verteld dat hij de gitaar mocht houden, evenaarde die van zijn vrouwelijke leeftijdsgenootjes toen Justin Bieber hen gisteren even een blik op zijn witte Calvin Klein boxershort gunde.
Bron:
AD

Green Day begon als vanouds aan zijn set met een figurant in konijnenpak die het publiek wat moest helpen ophitsen.
Uit volle borst meegebrulde hits, fans die door het dolle heen op het podium gesleurd worden: anderhalf uur lang was Green Day de gedroomde headliner voor een toch wel erg flauwe tweede Pinkpopdag. Zonde dan ook dat de Amerikaanse pretpunkers vastbesloten waren zelf de vaart uit hun tweeëneenhalf uur durende set te halen. Veel meebrullen, maar ook een beetje geeuwen dus.

Het optreden begon met enkele intentieverklaringen: eerst schalden zowel 'Bohemian Rhapsody' van Queen als 'Blitzkrieg Bop' van The Ramones door de boxen, Green Days manier om te zeggen dat ze de stadionrockers van de punk zijn. Daarna kroop de 45-jarige eeuwige puber Billy Joe Armstrong even zijn spreekgestoelte op: 'Geen haat, geen homofobie, geen Donald Trump' klonk het gepikeerd. Voor een band die zoals op haar laatste plaat ‘Revolution Radio’ de revolutie predikt, werd er echter bitter weinig tegen schenen geschopt. Akkoord: Amerika was weer naar de knoppen en Trump had boter op het hoofd, maar hun poppy pretpunk kleurde toch vooral binnen de lijntjes.

Daarom konden we ons meer vinden in een andere van Armstrongs beloften aan het publiek: 'This ain’t no Justin Bieber shit'. Vrij vertaald: het moest maar eens plezant zijn op Pinkpop. Bij 'Holiday' gingen voor de eerste keer de handjes uitzinnig op mekaar, en vooral de oudjes – 'Boulevard Of Broken Dreams' en 'When I Come Around' – zorgden voor geweldige meekweelmomenten. Het was vooral in de volksmennerij dat Green Day uitblonk. Uiteraard mochten zoals gebruikelijk niet één, niet twee, maar drie jonge fans mee het podium op voor een cursus ‘Rockster voor een avond’. Tijdens opener 'Know Your Enemy viste Armstrong al een dolgelukkige fan uit de mensenmassa om de tekst mee te brullen en te laten stagediven. Even later volgden nog een heen en weer rennend roodharig tienermeisje – wier aanstekelijke enthousiasme omgekeerd evenredig was met haar aanleg voor toonvastheid – tijdens de climax van klassieker 'Longview' én de leukste: de 11-jarige Giel, die een gitaar in de handen geduwd kreeg en de drie akkoorden van 'Knowledge' eruit mocht rammen. De gitaar kreeg hij achteraf mee.
Bron: Belang van Limburg
Of hij al drie akkoorden op de gitaar kan spelen, wil Green Day-zanger Billie Joe Armstrong weten van de 11-jarige Giel. Nou, dat kan hij. Het is traditie, Green Day haalt elk optreden iemand uit het publiek die met de punkband op het podium gitaar mag spelen. Op deze editie van Pinkpop is de pas 11-jarige Giel de gelukkige. Zingen blijkt hij bovendien ook te kunnen.