*** Nieuws over 2019 Update met nostalgische foto's en video's op De Limburger, Meer informatie over uitzendingen uit het verleden. ***
1987, 1992 en 2016
3Doc: Mr. Pinkpop 14-12-2013 Geleen
Pinkpop is genomineerd voor een Best European Festival Award 2014
Neerlands bekendste festival Pinkpop is genomineerd voor een Best European Festival Award als onderdeel van de UK Festival Awards 2008. Deze speciale categorie is sinds vorig jaar in het leven geroepen door Virtuals Festivals Europe en Yourope, The European Festival Assosiation. Vorig jaar won het Exit-festival in Servië de prijs voor beste Europese festival. Dit jaar zijn - naast Pinkpop - ook o.a. Benicàssim, Exit, Hultsfred, Pukkelpop, Lowlands en Rock Werchter in de running voor de award. Lees verder op www.festivalawards.com.
Een eenmalig en streekgebonden festival. Dat was het idee. De Stichting Werkgroep Jongeren Centra organiseerden in 1970 een Limburgs popfestival in het sportpark van Geleen. Het bleek een succes. Het was het veelbelovende begin van een traditie.
Inmiddels is Pinkpop uitgegroeid tot het grootste jaarlijkse popfestival in Nederland en een van de meest toonaangevende in Europa.
Het Popfestival, oorspronkelijk niet meer dan een uit de hand gelopen picknick met zang en dans, is een typisch jaren zestig-verschijnsel. Waar ze vandaan kwamen wist niemand, maar ineens begonnen zich zo rond het jaar 1966 regelmatig grote groepen jongeren te verzamelen op een boerenweiland om daar drie dagen lang als nomaden te bivakkeren, terwijl op een ver podium de rock-bands elkaar afwisselden. Het eerst grote meerdaagse popfestival was dat van Montery, California, dat in 16, 17 en 18 juni 1967 plaatsvond en zo'n 50.000 bezoekers trok. Dit festival waarvan een film werd gemaakt, kreeg later een lugubere naam toen een opmerkelijk aantal van de aldaar optredende artiesten of anderszins aanwezige artiesten, zoals Brian Jones, Janis Joplin, Jimi Hendrix, Mama Cass, Otis Redding en Al Wilson (Canned Heat). kort daarna kwam te overlijden
(Bron: 25 jaar Pinkpop)
Lees hier een artikel over Die zomer van '69 uit de Limburger
De aanstichter van Pinkpop - Frits van der Ven (1931-2010)
Iedereen heeft ooit wel iemand ontmoet die richting geeft aan zijn leven. De eind augustus in Amsterdam overleden jezuïet Frits van der Ven was voor mij zo iemand. Tijdens zijn plechtige uitvaart in de St. Jan in Den Bosch bedacht ik hoe weinig aandacht de dood van deze markante man heeft gehad. Vandaar deze hommage.
Als eenvoudige jongen van een dorp zorgde ik in de jaren zestig voor de nodige reuring in het kleine Einighausen. Zoals na de beruchte love-in in 1967, toen de burgemeester van Limbricht op aanwijzen van pastoor Bastin zaliger geen vergunning meer gaf voor de befaamde beatavonden in Carna. Kennelijk was dit verbod doorgedrongen tot in Maastricht, bij de oprichter van de Berchmans Sociëteit, de jezuïet Frits van der Ven. Die vond dat genoemde sociëteit, waar nog werd gedanst op Anneke Grönloh, aan vernieuwing toe was. Pater Van der Ven vond dat ik als 'amusementsmanager' aan de slag moest in Maastricht. Dat lag niet voor de hand. Ik moest mijn baantje bij de Staatsmijnen opgeven om als 'boer' in de hoofdstad te gaan werken. Op 1 juli 1969 werd ik ingelijfd bij de Berchmans, de sociëteit voor de werkende klasse waar de jezuïeten de baas waren.
Het aandringen van Frits van der Ven had iets magisch - zoals ik deze man altijd heb bewonderd. Hij liet me de meest moderne bands contracteren, van Taste met Rory Gallagher tot en met de Peoples Band. In het voorjaar van 1970 kregen wij het aanbod van de Amerikaanse zangeres Melanie, het succesvolle bloemenmeisje van Woodstock. Ze vroeg 5000 gulden (2300 euro), en dat vond Frits te gortig.
Het was de enige verkeerde beslissing van Frits, maar - zoals bleek - wel een beslissing met een enorme impact. Met zijn veto stond hij onbewust aan de basis van Pinkpop. Ik vond dat er een enorme kans lag om deze zangeres te laten optreden. Samen met Frits van Reijsen van het Limburgse Jeugd- en Jongerenwerk trommelde ik de programmeurs van de diverse jongerencentra bijeen, maar al voor de geplande vergadering werd de tournee van Melanie afgelast. Dan maar een popfestival organiseren.
Frits van der Ven zorgde er persoonlijk voor dat diverse jongerencentra elk 500 gulden inlegden als garantie voor de begroting van de eerste Pinkpop - die in totaal 15.000 gulden bedroeg. Het vervolg mag bekend worden geacht. Belangrijk is echter om stil te staan bij zijn beslissing om het beleid qua popconcerten bij de Berchmans Sociëteit om te buigen. In Maastricht waren nog twee andere belangrijke podia: Kombi, voor studenten, en Trajectum, voor kunstenaars. De Kombi stond in die tijd bekend om zijn vele DJ's. Maar 'de Berchmans' liet mij de eerste echte popconcerten in Maastricht organiseren en werd zo het eerste Maastrichtse poppodium. Na het vertrek van Frits van der Ven is het, tot op de dag van vandaag, nooit meer goed gekomen met de Maastrichtse poppodia. Zo opzienbarend mijn samenwerking met Frits van der Ven ook was, zo snel, na anderhalf jaar, liep ze ook alweer ten einde. Die andere passie van Frits, het organiseren van 'beatmissen' in een kerk, kon ik niet delen. Op dat moment gaf Hans van Beers, als direkteur van Donkiesjot in Sittard, mij de mogelijkheid om verder te gaan waar ik in De Berchmans mee was begonnen. Een besluit waar Frits van der Ven achter stond. Ik prijs me nog steeds gelukkig dat ik deze markante man heb gekend. En wat mogen bijna twee miljoen bezoekers van Pinkpop blij zijn dat deze man ooit in Maastricht terecht kwam. Hij staat niet genoemd in het boek over 40 jaar Pinkpop van Wiel Beijer. Bij de volgende herdruk zal ik hem vragen Frits op te nemen in de Pinkpop-annalen. Ere wie ere toekomt.
Jan Smeets, directeur Pinkpop
Bron: Zuiderlucht oktober 2010
Woodstock
In de daarop volgende jaren werden overal in de VS festivals georganiseerd: Miami, Denver, Newport, Atlanta, Seattle, New Orleans, Los Angeles enz. Love&Peace, sex, drugs en rock&roll. Iets leukers kon je toch niet bedenken? De grote broederschap van hippies vond elkaar in parken en weilanden, samen zouden zij de wereld een ander, vriendelijker gezicht geven. Het festival in Montery had winst gemaakt en het duurde niet lang of lieden met een sterk ontwikkeld zakelijk instinct gingen er zich mee bemoeien. Je huurde een stuk land van een boer, bouwde er een podium, contracteerde een handvol populaire bands en de kaartverkoop kon beginnen.
Het bekendste popfestival was dat van Woodstock, dat op 15, 16 en 17 augustus 1969 op het grasland van hereboer Max Yasgur nabij het stadje Bethel plaatsvond en waar ruim 400.000 mensen op afkwamen, terwijl men op niet meer dan 150.000 had gerekend. Overal verstopte toegangswegen, overal harig tuig, soms zelfs met kleine kinderen op de schouders. 'Wat is dit voor een cultuur die zo'n enorme puinhoop kan creëren?' volgens New York Times. De Woodstock natie was hierna een feit. Drie dagen 'peace, love and music' luisteren naar Jimi Hendrix, Jefferson Airplane, Santana, Sly & The Family Stone, The Who, Joe Cocker en vele anderen. Joni Mitchel maakte hiervoor een gelegenheidscompositie Woodstock ('We are stardust, we are golden'). Woodstock schreef hierdoor geschiedenis en was een mijlpaal in de pophistorie.
(Bron: 25 jaar Pinkpop)
Ruud van Wersch is een Limburgse amateurfilmer die met grote verbetenheid de Pinkpopfestivals heeft vastgelegd op super 8. In ruil voor pakjes sigaretten (Camel zonder filter) mocht hij backstage. Zo kon hij helemaal vooraan zitten op het nog amateuristische podium en zijn rolletjes volschieten. Dankzij hem is er beeld- en geluidsmateriaal van de eerste 5 Pinkpop-festivals. Hij monteerde zijn materiaal tot een film van een uur en trok daarmee langs de jeugdclubhuizen in het zuiden en oosten. Zo had men daar een leuke avond en zag beroemde sterren. Het geluid voor de films kreeg hij via vrienden die hij met een Uher-bandrecorder - of wat er maar voor handen was - tussen het publiek liet staan. Onlangs in 2002 is dit filmmateriaal vertoond op televisie, en wel bij TV totaal.
In opdracht van de NPS, die elk jaar de registratie van Pinkpop op radio en tv verzorgen, heeft Ruud van Wersch het originele PinkPOPJE vervaardigd zoals dat vanaf 1973, getekend op de posters voorkomt. Dit jaar zijn daarvan voor de omroepbladen vele foto's gemaakt op Pinkpop zelf. De pop is staande 75.cm hoog en uiteraard zittend 45 cm. Klik om te raden welke naam Jan Smeets aan zijn lievelingetje heeft gegeven.
In 1975, op het zesde Pinkpopfestival is ook het Polygoon Journaal aanwezig. Er worden beelden gemaakt voor vertoning in nieuwsbulletins in de bioscopen. Het jaar daarop komt zowel de VARA-televisie als de KRO met 16 MM camera's opnames maken voor een bescheiden televisie-uitzending. In '77 en '78 is niemand geïnteresseerd. Daarna komt KRO's Zomerrock 5 jaar lang opnames maken. Sinds 1994 is er samenwerking tussen NPS (NOS), VPRO en VARA voor registratie van het festival.
Kralingen
De Delftenaar Berry James Visser organiseerde het Nederlandse Woodstock, het Popparadijs Holland Festival, Kralingse Bos, Rotterdam stond er op het affiche. 26, 27 en 28 juni 1970, drie dagen luisteren naar Soft Machine, Pink Floyd!, Jefferson Airplane, The Byrds, Canned Heat, Dr. John The Nighttripper, Santana en anderen. Dit festival kende geen ernstige negatieve incidenten. 'Beautiful people' zong het bloemenmeisje Melanie en had er een grote hit mee. In Limburg vatte jeugdwerker Jan Smeets het plan op haar te contracteren voor een optreden in het centrum waar hij als 'amusementsmanager' in dienst was. Voor zesduizend harde guldens wilde zij wel optreden, echter snel kwam het bericht dat ze ziek was geworden. Zo werd tijdens een vergadering het woord popfestival genoemd en iedereen begon opgewonden door elkaar heen te praten. Het sportpark in Geleen werd even 'geregeld' en er werd alvast een datum geprikt: Tweede Pinksterdag en een naam bedacht: Pinkpop! Een traditie was geboren.
Pinkpop zette de toon voor veel daarop volgende festivals in ons land. Van te voren had je al in 1968 a Pilgrimage Trip als eerste festival in de zandkuil in Lochem. Parkpop, Waterpop, Vlietpop, Poppark, Bospop, Halfway volgden gauw, en met Camping Flight To Lowlands Paradise als meest recente aanwinst. Bekijk hier een video
(Bron: 25 jaar Pinkpop, Bert van de Kamp)
Meer informatie bij Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Eventuele Opmerkingen, wensen en aanvullingen graag mailen naar
Disclaimer
De inhoud van deze internetsite en/of pagina's wordt met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld. Informatie die door de jaren heen de oorspronkelijk bron (kranten, recensies, video's en foto's) niet heeft overleeft, en daarmee verloren zou kunnen gaan voor de historie van Pinkpop is op deze site bewaard gebleven. Het kan echter voorkomen dat bepaalde informatie niet volledig of niet correct is. De webmaster van Pinkpop Historisch Document is niet aansprakelijk voor de eventuele schade die zou kunnen voortvloeien uit het gebruik van informatie en / of gegevens uit deze informatie vermeld op deze site en/of pagina's.
De rechten van fotografisch en/of audiovisueel ondersteunend materiaal, portretten, recensies, interviews en biografiën liggen bij respectievelijk fotografen en auteurs zoals aangegeven in de bronvermeling.
De webmaster van Pinkpop Historisch Document realiseert zich dat een aantal van de op de site aanwezige materialen en informatie zonder toestemming van enige belang- en/of rechthebbende zijn gepubliceerd en vraagt daarom via deze weg toestemming aan de belang- en/of rechthebbende, daar het in vele gevallen niet mogelijk was de rechthebbende te traceren.
Mocht U enige informatie en/of materialen aantreffen waarvan u de belang en/of rechthebbende bent en dit niet vermeld ziet staan of besluit geen toestemming te geven, verzoek ik u om op te nemen, zodat wij de zaak zo snel en goed mogelijk kunnen afhandelen.
Geregistreerde logo's en merknamen zijn geregistreerde handelsmerken van de desbetreffende organisaties.